Hjem » Bil » Bilkjøp mellom private – forholdene ved feil og mangler

Bilkjøp mellom private – forholdene ved feil og mangler

suv-vinter-bil

Ved bilkjøp mellom private er det kjøpsloven som kommer til anvendelse. Det synes å herske en viss tvil om forholdene rundt feil og mangler når man har kjøpt bil fra en privatperson. Flere av henvendelsene til oss dreier seg om dette temaet og vi velger derfor og skrive en artikkel om utgangspunktene ved bilkjøp mellom privat.

Hva regulerer bilkjøp mellom privat?

Utgangspunktet for kjøpet er den avtalen du inngår med selger. Avtaler dere i kontrakten at bilen skal leveres uten motor, kan du ikke senere klare på dette. Man kan altså avtale fritt hva som skal leveres. Avtalefriheten gjelder også ved bilkjøp mellom private. Som regel er ikke parter få flinke til å skrive utfyllende og lange kontrakter.

Ofte benyttes en standardkontrakt fra NAF eller lignende. Dersom avtalen ikke inneholder noe som helst, er det kjøpsloven som regulerer handelen, også dersom man i etterkant oppdager feil og mangler ved kjøretøyet. Man skal imidlertid være oppmerksom på at korrespondanse forut for kjøpet og salgsannonsen også ansees som en del av den avtalerettslige biten ved kjøpet.

Har selger skrevet i annonsen at bilen er «meget velholdt» skal den altså være meget velholdt da det er en del av avtalen. Viktige kilder til regulering av handelen ved bilkjøp mellom privat er altså: korrespondanse forut for kjøpet, salgsannonsen og avtalen.

Betydningen av «som den er» – forbeholdet

I de fleste bilkjøp mellom privatpersoner ser vi at det er tatt inn et generelt forbehold. Bilen er solgt «som den er». Lignende forbehold er som den står, som forevist og så videre. Det er hensiktsmessig å ta inn et slikt forbehold ved salg av en bruktbil, fordi bilen kan ha skjulte feil og mangler. Når man selger bilen «som den er», betyr det at man i utgangspunktet fraskriver seg ansvaret for skjulte feil og mangler. Det mange feilaktig tror er imidlertid at man kan fraskrive seg alt ansvar på denne måten. Det er ikke korrekt. Avtalen mellom partene vil fortsatt gjelde, herunder opplysningene man har gitt forut for handelen. Selv om bilen selges «som den er» vil det kunne foreligge en mangel i henhold til kjøpsloven §19.

Ved opplysningssvikt eller tilbakeholdelse av vesentlige opplysninger kan det foreligge en mangel i lovens forstand. Det samme gjelder dersom bilen er å anse som i vesentlig dårligere stand enn det kjøper hadde grunn til å regne med utfra pris og forholdene ellers. Som man skjønner, utfra ordlyden, må det gjøres en helhetlig vurdering. Denne vurderingen kan være vanskelig, og derfor velger mange å bruke advokat på sin sak ved større feil og mangler. Ved kyndig bistand er det større mulighet for å sannsynliggjøre forholdet som en mangel i henhold til loven.

Heving av bilkjøp mellom privat

Ved mindre feil og avvik etter bilkjøp fra privatperson er det ikke noe poeng i å bruke advokat. Du bør da reklamere å kjøre klagesaken selv. Ved tyngre og mer alvorlige avvik stiller det seg annerledes. I disse tilfelle vil det ofte være aktuelt med større erstatningssummer eller heving av bilkjøpet. Du kan fortsatt gjøre jobben selv, men mange velger å bruke advokat. Det er dessverre en del som ikke er klar over det faktum at den vanlige bilforsikringen dekker nesten 80% av utgiftene til advokat.

Trenger du bistand i din sak hører vi gjerne fra deg. Vi jobber med bilsaker hver dag og vi har således ekspertise på bilsaker.

Har du en sak?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering

Kontaktskjema

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring

Har du kjøpt eller solgt?

Ta en kort forhåndstest for å se om din sak egner seg for advokatbistand

Informasjonen du fyller ut her, blir ikke lagret eller sett av noen før du bekrefter med knappen for å sende inn til uforpliktende førstevurdering.

Har du en sak for advokatbistand?
Du har:
Denne testen er generell *
Vi kjenner ikke din sak, og fraskriver oss alt ansvar. Dette er kun en veiledning. Ønsker du en nærmere gjennomgang av din sak konkret, kan du ta kontakt med oss direkte for å etablere et oppdrag.

Kjøpt

Prisen på det du kjøpte var

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Solgt

Er du privatperson eller forhandler? *
Prisen på det du solgte var *

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt Forbrukerrådet

Kjøperen ber om *

Kjøpt del 2

Har du kjøpt fra *
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 5 år fra forhandler.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 2 år på kjøp fra privatperson.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Kjøpt del 3

Hva har du kjøpt? *
Hva er feil? *
Antatt utbedringssum

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Kontaktopplysninger

Det ser ut til at du bør få en førstevurdering av saken din hos en advokat.
Om du ønsker vi skal se på saken din, gratis og uforpliktende, fyll ut kontaktopplysninger under.
Personvernopplysninger *

Kontakt oss for en uforpliktende førstevurdering av din sak

Kontaktskjema nede

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring