I en artikkel fra NRK, skrevet av journalist Bjørn Atle Gildestad, gir innsikt i en positiv utvikling for boligkjøperne. Det viser seg at i mer enn halvparten av tilfellene hvor boligkjøpere har reist krav mot selgere og forsikringsselskap til Finansklagenemnda, har de vunnet.
Av sakene som behandlet av Finansklagenemnda i fjor, har forbrukerne vunnet i halvparten av dem, og sikret seg millioner i erstatninger for feil og mangler.
Hittil i år har nesten 70 prosent av sakene gått i forbrukernes favør. Dette representerer en betydelig økning fra 2019, da forbrukerne bare vant en tredel av sakene. Trenden tyder på en økende anerkjennelse av forbrukernes rettigheter i eiendomsmarkedet.
Endringer i avhendingsloven
Lovendring har fjernet muligheten for å selge boliger «som de er», noe som tidligere ofte førte til ugunstige situasjoner for kjøperne. Dette er en viktig endring som beskytter forbrukernes interesser.
Gjengangere blant forsikringsselskapene:
Analyser viser at et fåtall forsikringsselskaper er involvert i flertallet av sakene, noe som indikerer et gjentakende mønster i deres håndtering av slike saker.
Økt sjanse for medhold
Denne trenden gir boligkjøpere en sterkere posisjon og øker sannsynligheten for at de vinner i saker mot selgere og forsikringsselskaper.
Det er viktig å ikke akseptere første avslag
Boligkjøperne oppfordres til å utfordre forsikringsselskapenes første svar, da historien viser at vedvarende klager ofte resulterer i et positivt utfall for kjøperen.
Råd fra eksperter
Eksperter fra Norges Eiendomsmeglerforbund og Forbrukerrådet råder boligkjøpere til å være proaktive og søke juridisk hjelp når de møter utfordringer i kjøpsprosessen. De påpeker også viktigheten av å være informert om rettighetene sine i slike situasjoner.