Funnet skjulte feil og mangler etter hyttekjøp?
Har du kjøpt deg hytte og blitt overrasket da hytta var kaldere og våtere enn forventet da høsten kom?
Det er frustrerende med tak som lekker, varmekabler som ikke virker, iskaldt bad, kondens på vinduene eller veirett over tomten til naboen som ikke er tinglyst.
Hva er skjulte feil og mangler på hytta?
Når det er avvik fra det som er opplyst i salgsoppgaven herunder tilstandsrapporten og egenerklæringen, er det ofte en rekke mangelskrav som kan anføres.
Eksempler på feil og mangler kan være:
- Arealavvik
- Seksjonering
- Manglende veirett
- Feil ang tomtegrenser
- Ulovligheter
- Ikke søkt om Plan og bygg
- Dårlig drenering
- Lekkasje
- Utett tak
- Fukt
- Feil på elektrisk anlegg
- Manglende isolasjon
- Manglende dampsperre
- Punktert vindu
- Råte
- Utett bad
- Sopp
- Mugg
- Svartsopp
- Maur
1. Skriftlig reklamasjon til selger
Det første du må gjøre når du oppdager en feil er å klage. Dette er en reklamasjon, og reklamasjonen gis til selger av fritidsboligen. Om selgeren har brukt eierskifteselskap, så send reklamasjon til dem, men den kan også sendes til selgeren.
Reklamasjonen må være skriftlig slik at den kan dokumenteres. I reklamasjonen skriver du hva du klager på, at forholdet du klager på påberopes som en mangel i lovens forstand, og hva du vil kreve av heving/prisavslag og eventuell erstatning.
5 år er absolutt frist for å reklamere på fritidsbolig med feil
Fra du burde oppdaget mangelen, og til du reklamerer bør det ikke gå mer enn 2 måneder. Dette er i henhold til avhendingslovens bestemmelser. Om du venter for lenge med å reklamere, kan du miste muligheten du har til å gjøre mangelen gjeldende. Har du kjøpt fritidsbolig med feil, må du ta tak med en gang.
2. Mangelen må takseres
Når reklamasjonen er sendt, vil eierskifteselskapet be om nærmere dokumentasjon for mangelen. Hyttekjøperen må da følge opp reklamasjonen ved å innhente en sakkyndig vurdering fra takstmann på hva det koster å utbedre mangelen. Dette kan vi hjelpe deg med.
Eierskifteselskapet avviser kravet
Ofte vil eierskifteselskapet avvise kravet. Det vil si at de ikke vil utbedre, gi prisavslag eller erstatning for mangelen. Dersom du mottar avslag fra eierskifteselskapet, bør du kontakte eiendomsadvokat.
Kjøpsforsikring og eiendomsadvokat
Kjøpere av fritidsboliger har ofte tegnet kjøpsforsikring av for eksempel If v/Crawford, Help eller Legal24. Selv om disse selskapene har egne advokater, har du rett til å velge advokat selv. Eiendomsadvokatene hos oss bistår i slike saker.
Har du solgt fritidsbolig uten eierskifteforsikring?
Vi kan også hjelpe deg dersom du har fått reklamasjon fra kjøper av din tidligere fritidsbolig. Fra det tidspunkt du avslår et krav, har «tvist» oppstått, og du kan få innvilget rettshjelpsdekning på din tidligere hytteforsikring (selv om denne ikke lenger er aktiv). Forsikringen dekker advokatutgifter mot en egenandel ihht. vilkårene.
Ta kontakt med oss, helt uforpliktende.
Send oss en melding for uforpliktende førstevurdering av din sak
(Foto i artikkelen er kun illustrasjon)
Har du en sak?
Ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering