Hjem » Båt » Har selger rett til å reparere mangelen?

Har selger rett til å reparere mangelen?

baater

Selgers rett til å utbedre er et sentralt tema i mange saker. Når mangler oppstår kan som regel selger påberope seg avhjelpsrett i medhold av loven. På denne måten kan et hevingskrav unngås. Det er likevel ikke helt rett frem, og lett å "snuble". For det tilfellet selger ikke har gått riktig frem, kan retten være tapt og kjøper potensielt ha et hevingskrav i behold.

Tenk deg følgende situasjon: Som forbruker har du akkurat kjøpt båt av en forhandler, og det viser seg at du har kjøpt et mandagseksemplar. Feilene med båten kan for eksempel være at motoren fusker, og at instrumentpanelet på båten er ødelagt. Feilene gjør at det er uforsvarlig å bruke båten.

Skal du godta utbedring av båten for enhver pris?

Båtsesongen er akkurat i gang, og situasjonen nå er at du risikerer at båten blir stående store deler av sesongen på verksted. For å unngå alt ekstraarbeid med å reparere båten, slik som telefonsamtaler og e-poster frem og tilbake med verksted og selger – og ikke minst at du ønsker å bruke båten snarest mulig – ønsker du å levere båten tilbake til selger.

Heve kjøp av båt

Juridisk kalles dette å «heve» kjøpet. Du kontakter selger og sier at du ønsker å heve båtkjøpet. Selger responderer med at han ikke godtar hevingskravet, men at han kan utbedre feilene. Må du finne deg i dette som kjøper?

Selger kan avverge heving ved å sørge for å reparere feilene, men forutsetningen for dette er at han fremsetter et fullverdig tilbud om reparasjon, og i tillegg kreves det at tilbudet fremsettes «uten ugrunnet opphold». Dersom selger oppfyller disse to vilkårene, avskjærer dette muligheten til å heve kjøpet.

Forbrukerklageutvalget sitt vedtak FTU-2015-1046 belyser hva som kreves av reparasjonen som tilbys, og hvor fort et tilbud om reparasjon må fremsettes. Konkret gjaldt saken kjøp av en bil, men saken har overføringsverdi også for andre transportmidler slik som bil, bobil og motorsykler. I saken ble det kjøpt en bil som det heftet flere feil med. Da bilen ble levert viste det seg at den manglet diverse utstyr, den ene frontlykten fungerte ikke, og det var ulyder i motoren, samt ujevn giring. Dette til tross for bilen at i annonsen ble beskrevet som «meget fin» og med «ny service». I tillegg ble kjøper muntlig opplyst om at det ikke var noen feil på bilen.

I saken tilbød selger seg i underkant av en måned etter reklamasjonen fra kjøper å dekke noe av kostnadene forbundet med utbedringene, men ikke alle. Blant annet tilbød selger seg kun å ta halvparten av kostnadene med å skifte en del på motoren. Utvalget godtok ikke dette som et tilbud om reparasjon som avskår muligheten til å heve kjøpet, og det ble særlig lagt vekt på to moment.

For det første bemerket utvalget at tilbudet kom nesten en måned etter reklamasjonen. For det andre at selger ikke tok kostnadene med å utbedre alle feilene. Hvor lang tid selger har disponibelt før han må tilby seg å reparere feilene finnes det ikke et klart svar på, men en måned synes altså å være i overkant for hvor lenge en kjøper må tolerere å vente.

I tillegg er vedtaket et eksempel på at selger må ta alle kostnaden med å rette feil ved gjenstanden, ikke bare noen. I det skisserte eksempelet nevnt ovenfor med motor som fusker, og ødelagt instrumentpanel ville det ikke vært tilstrekkelig dersom selger kun tilbyr seg å rette feilen ved instrumentpanelet og ikke motoren.

Bistand fra en spesialisert advokat medfører at du som kjøper får ivaretatt dine rettigheter

I Austin Lyngmyr har vi advokater som til daglig jobber med båtsaker som dette.

Hvis du sender inn en beskrivelse av din sak, kan du få en kostnadsfri og uforpliktende vurdering av saken din og hvorvidt du burde ha bistand fra advokat videre.

Husk at utgifter til advokat, etter egenandel, som oftest dekkes av din forsikring. Dette sjekker vi for deg.

Har du en sak?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering

Kontaktskjema

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring

Har du kjøpt eller solgt?

Ta en kort forhåndstest for å se om din sak egner seg for advokatbistand

Informasjonen du fyller ut her, blir ikke lagret eller sett av noen før du bekrefter med knappen for å sende inn til uforpliktende førstevurdering.

Har du en sak for advokatbistand?
Du har:
Denne testen er generell *
Vi kjenner ikke din sak, og fraskriver oss alt ansvar. Dette er kun en veiledning. Ønsker du en nærmere gjennomgang av din sak konkret, kan du ta kontakt med oss direkte for å etablere et oppdrag.

Kjøpt

Prisen på det du kjøpte var

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Solgt

Er du privatperson eller forhandler? *
Prisen på det du solgte var *

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt Forbrukerrådet

Kjøperen ber om *

Kjøpt del 2

Har du kjøpt fra *
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 5 år fra forhandler.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 2 år på kjøp fra privatperson.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Kjøpt del 3

Hva har du kjøpt? *
Hva er feil? *
Antatt utbedringssum

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Kontaktopplysninger

Det ser ut til at du bør få en førstevurdering av saken din hos en advokat.
Om du ønsker vi skal se på saken din, gratis og uforpliktende, fyll ut kontaktopplysninger under.
Personvernopplysninger *

Kontakt oss for en uforpliktende førstevurdering av din sak

Kontaktskjema nede

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring