Vurderer du å kjøpe, har kjøpt, eller skal selge bolig? I takstrapporten vil du se at boligen blir vurdert med begrepet tilstandsgrad.
Boligselgerens dokumentasjon av utført arbeide på boligen vektlegges ved vurdering av tilstand. Dette gjelder særlig for skjulte bygningsdeler, eksempelvis membran på våtrom. Et nytt bad vil for eksempel ikke oppnå bedre enn tilstandsgrad 2 dersom det ikke foreligger dokumentasjon av fagmessig riktig utførelse. (Tilstandsanalyse av bolig – NS 3600, Standard Norge)
I boligtaksten settes tilstandsgrad med en gradering fra 0 til 3 for hver bygningsdel, der TG0 er best og TG3 er dårligst. TGiU brukes for bygningsdeler som ikke er undersøkt. Referansenivået for tilstandsgrad er den tilstanden bygningsdelen hadde da den var ny.
Beskrivelse på de ulike tilstandsgraderingene i forhold til bolig:
TG0: Ingen avvik. Uten slitasje og skader. Nytt. Det er ingen merknader (feilfritt). Dokumentasjon for fagmessig utførelse inklusive materialbruk og løsninger, der dette er pålagt eller anses nødvendig, er lagt fram.
TG 1: Mindre eller moderate avvik. Lite til normalt slitt og ellers i orden.
TG 2: Vesentlige avvik. Utbedring bør gjøres innen rimelig tid, og det må påregnes kostnader i løpet av de nærmeste årene. Kan være pga alder eller ufagmessig utført.
TG 3: Store eller alvorlige avvik. Akutt behov for tiltak eller avvik fra lover eller forskrifter.
TGIU: Ikke undersøkt. Det anbefales at det gjøres ytterligere undersøkelser for å avdekke skadeomfang som grunnlag for kostnadsoverslag.
I boligsalgsrapporten legges det vekt på det byggtekniske som er mest relevant ved et eierskifte. Dette skal forhåpentligvis hindre misforståelser og å unngå konflikter etter boligsalget. Det er likevel viktig å gjøre grundige undersøkelser når du skal kjøpe bolig, og boligselgeren har opplysningsplikt. (norsktakst.no)
Tilstandsgrad skal være vurdert etter norsk standard og boligsalgsrapporten er basert på NS 3600 – Norsk Standard for teknisk tilstandsanalyse ved omsetning av bolig.
Eksempler på hvordan Tilstandsgrad brukes i boligsalgsrapportene:
Feil eller mangler på bolig
Finner du feil eller mangler etter kjøp av bolig, er viktig å reklamere skriftlig til boligselgerens forsikringsselskap så fort du kan. Selv om du ikke har funnet grunnen til feilen. I reklamasjonen opplyser du om hva det reklameres over. Deretter vil eierskifteselskapet be om sakkyndig vurdering fra takstmann på hva det koster å utbedre mangelen.
Boligadvokatene hos oss bistår gjerne i boligsaker. Om du ikke har kjøpsforsikring, vil ordinær boligforsikring dekke mye av advokatkostnadene. Ta kontakt, så sjekker vi det for deg.