Hjem » Båt » Kan kjøper heve båtkjøpet?

Kan kjøper heve båtkjøpet?

Det hender at man er uheldig med båtkjøpet, og opplever at den nyinnkjøpte båten har feil og mangler som en ikke var klar over da kjøpet ble inngått. Denne artikkelen gir deg kort veiledning i hvordan du kan gå frem for å heve kjøpet.

Forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven?

Det er viktig å vite hvilken lov du skal ta utgangspunkt i ved heving av båtkjøp. Har du kjøpt båten din av en forhandler er du inne i forbrukerkjøpsloven. Denne loven gir forbruker et sterkere vern i møte med profesjonelle næringsdrivende.

Har du derimot kjøpt båten av en annen privatperson, f.eks. via finn.no, er det kjøpsloven du skal ta utgangspunkt i.

Mangel i lovens forstand

For at du skal kunne heve båtkjøpet, må det etter loven foreligge en mangel. En mangel vil si at båten ikke er i samsvar med det som er avtalt, eller det som kjøper hadde grunn til å regne med, eller dersom tingen ikke svarer til det selger har gitt opplysning om. En annonsetekst og kjøpekontrakt er derfor viktig og kunne vise til.

Ved kjøp av en splitter ny båt er det ofte lett å bedømme hva som utgjør en mangel. Ved slike kjøp bør man kunne forvente at båten er så godt som feilfri. Har du derimot kjøpt en bruktbåt, må hva du kan forvente avgjøres av båtens alder, pris og hva som fremkommer i annonsen.

Båten kjøpt «som den er»

Det er veldig vanlig at selgere sikrer seg i annonseteksten eller kjøpekontrakten ved å skrive at båten blir solgt «som den er». Da tar selgeren forbehold om skjulte feil eller mangler som kan dukke opp senere. Men selgeren kan ikke fraskrive seg alt av ansvar, kun ved å vise til «som den er» – forbeholdet. Det kan foreligge en mangel dersom:

  • Båten ikke svarer til opplysninger selgeren har gitt om den, bilens egenskaper eller bruk.
  • Selgeren har forsømt å gi opplysning om vesentlig forhold ved båten eller båtens bruk som han kjenner til og som kjøper hadde grunn til å regne med å få, og som kan ha innvirket på kjøpet.
  • Båten etter kjøpsloven er i «vesentlig dårligere stand» eller etter forbrukerkjøpsloven er i «dårligere stand» enn kjøperen/forbruker hadde grunn til å regne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Reklamasjon

Reklamer i tide

Dersom det foreligger en mangel, må du som kjøper reklamere til selger (påberope seg denne mangelen) i tide for å kunne kreve heving. Av kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven følger det to frister for reklamasjon; en absolutt frist og en relativ frist. Dersom du ikke overholder disse fristene, kan retten din til å reklamere gå tapt, og du kan ikke heve kjøpet.

Absolutt frist

Den absolutte fristen for reklamasjon setter et absolutt tidspunkt etter overtakelsen av båten hvor det er for sent å reklamere. Etter kjøpsloven er dette to år, og etter forbrukerkjøpsloven er fristen fem år. Dette gjelder ikke hvis selgeren har påtatt seg ansvaret for mangler ved båten i lengre tid.

Relativ frist

Den relative fristen for reklamasjon er lett å bomme på for en kjøper. Det følger av både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven at kjøper må reklamere «innen rimelig tid» etter at han oppdaget eller burde oppdage mangelen.

Hva som utgjør «rimelig tid» må vurderes i hver konkrete sak. Høyesterett har trukket opp en linje som tilsier at reklamasjon senere enn 3 måneder fra mangelen ble oppdaget, eller burde blitt oppdaget, er for sent. Aldri vent med reklamasjon. Send den snarlig, så får også selger anledning til å komme med innspill og eventuelt utbedre i tidlig fase.

Videre anbefales det å reklamere skriftlig til selger. Ved å gjøre dette vil du sikre deg i en eventuell bevisføring senere.

Vilkår for heving

Etter at du har reklamert til selger kan du fremsette kravet om heving. Etter kjøpsloven kan du heve kjøpet dersom mangelen utgjør «vesentlig kontraktsbrudd». Hva som utgjør et «vesentlig kontraktsbrudd» må vurderes i hver enkelt sak. Det er fastslått etter norsk rettspraksis at utgangspunktet for vurderingen er det objektive avviket fra kontraktsmessig oppfyllelse. En må i vurderingen ta stilling til om et prisavslag vil kunne gjenopprette de økonomiske konsekvensene.

Forbrukerkjøpsloven gir litt mildere krav til heving, her holder det at mangelen ikke er «uvesentlig». Det følger av rettspraksis at en skal se på forhold som eksempelvis foreliggende avtale, tingens art og forholdene omkring kjøpet.

Sak om heving av båtkjøp i Forbrukerklageutvalget

En sak om heving av båtkjøp var oppe til vurdering i Forbrukerklageutvalget. Her hadde en person kjøpt en båt av en annen privatperson. Båten ble kjøpt med en kontrakt der det sto at motoren ikke skulle ha ukjente feil eller mangler. Kort tid etter kjøpet oppdaget kjøperen feil på motor, og han reklamerte til kjøperen, som etter samtale med Forbrukerrådet prøvde å reparere feilen. Reparasjonen rettet ikke opp feilen i motoren tilstrekkelig, og kjøperen fikk medhold i hevingskravet sitt. Har la utvalget vekt på at repareringen tok for lang tid, og at dette førte til at det forelå et vesentlig kontraktsbrudd.

Vi bistår deg gjerne ved heving – uforpliktende førstevurdering

Har du problem med båten din? Ta kontakt for en uforpliktende førstevurdering. Din båtforsikring dekker juridisk bistand mot egenandel på nærmere vilkår.

Kontakt oss for en uforpliktende førstevurdering av saken din:

  • Du har reklamert til selger, og selger har avvist kravet ditt
  • Båten kostet mer enn 50.000 kr
  • og/eller utbedring av feil koster mer enn 50.000 kr

Du betaler egenandelen til forsikringsselskapet på 4000 kr.
Forsikringsselskapet dekker 80% av advokatutgifter opptil 100.000 kr

Har du en sak?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering

Kontaktskjema

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring

Har du kjøpt eller solgt?

Ta en kort forhåndstest for å se om din sak egner seg for advokatbistand

Informasjonen du fyller ut her, blir ikke lagret eller sett av noen før du bekrefter med knappen for å sende inn til uforpliktende førstevurdering.

Har du en sak for advokatbistand?
Du har:
Denne testen er generell *
Vi kjenner ikke din sak, og fraskriver oss alt ansvar. Dette er kun en veiledning. Ønsker du en nærmere gjennomgang av din sak konkret, kan du ta kontakt med oss direkte for å etablere et oppdrag.

Kjøpt

Prisen på det du kjøpte var

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Solgt

Er du privatperson eller forhandler? *
Prisen på det du solgte var *

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt Forbrukerrådet

Kjøperen ber om *

Kjøpt del 2

Har du kjøpt fra *
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 5 år fra forhandler.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 2 år på kjøp fra privatperson.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Kjøpt del 3

Hva har du kjøpt? *
Hva er feil? *
Antatt utbedringssum

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Kontaktopplysninger

Det ser ut til at du bør få en førstevurdering av saken din hos en advokat.
Om du ønsker vi skal se på saken din, gratis og uforpliktende, fyll ut kontaktopplysninger under.
Personvernopplysninger *

Kontakt oss for en uforpliktende førstevurdering av din sak

Kontaktskjema nede

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring