Boligkjøper fikk 60.000 i prisavslag for tilbakeholdte opplysninger om utett dusjsone

En leilighet i Ålesund fra 1930 ble solgt «som den er» for 1 750.000 kroner. I forkant av salget fikk kjøper fremlagt prospekt, verdi- og lånetakst og egenerklæringsskjema. I salgsoppgaven fremgikk det at leiligheten var modernisert innvendig og utvendig i 1990. Ifølge egenerklæringsskjemaet hadde selger eid og bebodd boligen siden 2011, og på spørsmål om kjennskap til arbeider eller feil ved baderommet var det krysset «nei».
Noe tid etter overtakelsen ble det avdekket lekkasje fra badet
Boligkjøperen kontaktet et fagkyndig firma som konkluderte med at dusjsonen var utett. Kjøper ble anbefalt oppgradering av hele våtrommet, da lokale tiltak ble ansett for å ikke være tilstrekkelig. Det ble innhentet pristilbud til 230.000 kr.
Selger hadde selv fått opplysninger om fuktproblematikk på badet da han kjøpte leiligheten 9 år tidligere
Salgsoppgaven fra når selger kjøpte boligen ble innhentet, hvor det blant annet fremgikk at det var gitt opplysninger om dårlige/utette fuger i dusjgulvet og fuktindikasjon i gulvet/dels vegg. Videre ble det på generelt grunnlag anbefalt å benytte dusjkabinett for en mer langsiktig løsning som bevarer rommet lengre og minsker risiko for eventuell fuktproblematikk.
Da selger hadde fått presentert klare risikoopplysninger i tidligere salgsprospekt som ikke ble videreformidlet til kjøper, ble det anført at selger hadde misligholdt opplysningsplikten ved salget.
Selger hadde tegnet boligselgerforsikring
Forsikringsselskapet avslo kravet med begrunnelse om at badet blant annet var utlevd på alder og at det ikke forelå en opplysningssvikt som ville vært egnet til å virke inn på avtalens innhold.
Saken ble tatt til Finansklagenemnda
Sekretariatet kom til at selger hadde misligholdt opplysningsplikten og at opplysningssvikten har virket inn på kjøpsavtalen. Grunnet badets alder ble det gjort et betydelig levetids- og standardhevingsfradrag. Etter en skjønnsmessig vurdering ble kjøper tilkjent et prisavslag på 60.000 kr, med tillegg av forsinkelsesrenter.
Trenger du hjelp til prisavslag, erstatning eller heving av boligkjøp?
Selger har rett til å tilby utbedring av mangler. Dette skal skje innen rimelig tid. Om ikke, kan kjøperen kreve et prisavslag lik det utbedringen vil koste. Dersom det er snakk om et vesentlig avtalebrudd, kan det i enkelte tilfeller også være mulig å få hevet kjøpet.
Har du funnet skjulte feil og mangler i huset eller leiligheten du har kjøpt?
- Var det feil opplysninger i salgsoppgaven?
- Var småfeil kommentert i tilstandsrapporten og egenerklæringen større enn du hadde forutsett?
Vi bistår deg uansett hvor i landet du bor.
Boligtvist
Finner du feil eller mangler er viktig å reklamere skriftlig til boligselgerens forsikringsselskap så fort du kan. Selv om du ikke har funnet grunnen til feilen. I reklamasjonen opplyser du om hva det reklameres over. Deretter vil eierskifteselskapet be om sakkyndig vurdering fra takstmann på hva det koster å utbedre mangelen. Eierskifteselskapene bruker ofte egne takstmenn, og her kan du oppleve at de underdriver omfanget av manglene og behovet for utbedring.
Kjøpsforsikring?
Det er fritt valg av advokatfirma selv om du har kjøpsforsikring. Vi bistår gjerne i disse sakene. Om du ikke har kjøpsforsikring, vil ordinær boligforsikring dekke mye av advokatkostnadene. Ta kontakt, så sjekker vi det for deg.