Boligkjøperforsikringen HELP Forsikring avviste saken, Claims Link avslo kravet – Ny advokat sørget for medhold i Finansklagenemnda (FinKn) hvor HELP Forsikring måtte betale samtlige saksomkostninger.
Avslag fra boligkjøperforsikringen HELP Forsikring
Klienten tok kontakt med advokatfirma Austin Lyngmyr for råd og bistand. Advokatfullmektig Martin Arntzen Olufsen tok på seg oppdraget, og opprettet kontakt med boligselgerforsikringen på vegne av klient, hvor boligkjøperforsikringen HELP Forsikring tidligere hadde nektet å bistå.
Rett til fritt advokatvalg
HELP Forsikring anførte at saken ikke lot seg føre videre, da de mente at salgsmaterialet inneholdt risikoopplysninger som gjorde at kjøper ikke hadde krav på et prisavslag/erstatning. Heldigvis har enhver rett til fritt advokatvalg, slik at en sak likevel kan føres videre hvis boligkjøperforsikringen ikke anser det som hensiktsmessig. Dette er så klart på klientens regning og risiko.
Kjøper får advokatkostnader dekt, og 100 000,- utbetalt
Klient kjøpte en horisontaldelt tomannsbolig, hvor det viste seg at taket hadde en skjult vannlekkasje. Denne kom ikke frem i salgsoppgaven, og det kunne heller ikke forventes at det skulle dryppe vann gjennom taket bare tre dager etter overtakelse. Dryppingen viste seg å være en gjentagende mangel, og det ble reklamert til selgers eierskifteforsikring med det samme.
HELP Forsikring ble også kontaktet, men viste til informasjon i salgsoppgaven, hvor de mente at dette var en påregnelig følge ut fra hva de kunne lese av salgsmaterialet.
I salgsoppgavens tilstandsrapport kom det frem at takkonstruksjonen var gitt TG2, og at det var registrert symptomer på fuktskader, noe som kunne utbedres for under kr. 10.000, -. Videre anføres det i rapporten at taktekkingen også var gitt TG2, og at denne kun var besiktiget fra bakkenivå og innvendig. Det anføres videre at halvparten av levetiden var oppbrukt på undertak og yttertak. En utbedring som anslås til å ligge på ca. 50-100.000, -.
Austin Lyngmyr mente at det var gitt uriktig tilstandsgrad, og at det ikke kunne forventes at det drypper vann gjennom taket hver gang det regner ute. Her har takstmannen gjort en dårlig jobb, noe som selger må svare for. Videre må det regnes som tilbakeholdt informasjon, da selger umulig ikke kunne vært kjent med forholdene etter å ha bodd der i over 1 år.
Klienten innhentet tilbud fra andre sakkyndige, som kom frem til at det ville koste ca. 350.000, – å utbedre taket, noe selgers eierskifteforsikring ikke ønsket å høre på. Selskapet ble dermed innklaget til Finansklagenemnda (FinKn), hvor klienten ente opp med å få delvis medhold.
I og med at klienten kun er ansvarlig for halve taket, fikk klienten medhold i at selskapet måtte dekke halvparten av taket, med fratrekk for standardheving/aldersfradrag. Klienten ente opp med å få tilkjent kr. 100.000, -. Finansklagenemnda la vekt på at det var gitt en uriktig tilstandsgrad, og at takstmannen burde gjort en bedre jobb, samt at det ikke kunne forventes at det drypper vann gjennom taket.
HELP Forsikring ble deretter tilkjent å betale for samtlige utgifter som klienten var påført av ekstern advokat, som en følge av en feilvurdering av saken.
Sluttresultatet ble at saken ikke kostet klienten noe, og han fikk kr. 100.000, – fra selgers eierskifteforsikring.
Rettshjelpdekning
I det tilfelle det oppstår tvist, vil klienten ha rett på rettshjelpdekning fra sin innbo- eller husforsikring. Noe som innebærer at selskapet dekker 80% av advokatutgiftene, oppad begrenset til 100.000, -, hvorav klienten selv må dekke resterende 20% + en egenandel.
Tilbakemelding fra klient:
«Jeg kjøpte ny bolig i 2022 og oppdaget aktiv vannlekkasje bare 3 dager etter overtagelse. Jeg fikk ikke hjelp noe sted så jeg søkte litt på nettet og fant Austin Lyngmyr & Co advokatfirma, der tok advokat Martin Arntzen Olufsen kontakt med meg og ifra det øyeblikket begynte ting å se lyst ut.
Endelig var det et menneske som gikk paragrafer i sømmene i stedet for å blankt avvise meg. Kommunikasjonen foregikk over telefon og epost med gode forklaringer som var forståelige. Veldig lett å kommunisere med!
Rett og slett gøy å snakke med! Jeg senket skuldrene og følte meg utrolig godt ivaretatt. Martin snudde en håpløs situasjon til en seier mot forsikringen som ikke betraktet en aktiv vannlekkasje som en vesentlig mangel.
Seieren tok litt over 1 år, men som allerede nevnt, etter Martin tok over så kunne jeg tenke på andre ting enn kampen for rettferdighet. Alltid behjelpelig, alltid tilgjengelig! Anbefales!»