Boligkjøperen fikk først avslag fra både selgers forsikringsselskap og egen boligkjøperforsikring

Boligkjøperforsikringen HELP Forsikring avviste saken, Claims Link avslo kravet – Ny advokat sørget for medhold i Finansklagenemnda (FinKn) hvor HELP Forsikring måtte betale samtlige saksomkostninger.
Avslag fra boligkjøperforsikringen HELP Forsikring
Boligkjøperen tok kontakt med vårt advokatfirma Austin Lyngmyr for råd og bistand. Advokatfullmektig Martin Arntzen Olufsen tok på seg oppdraget, og opprettet kontakt med boligselgerforsikringen på vegne av klienten, hvor boligkjøperforsikringen HELP Forsikring tidligere hadde nektet å bistå.
Rett til fritt advokatvalg
HELP Forsikring anførte at saken ikke lot seg føre videre, da de mente at salgsmaterialet inneholdt risikoopplysninger som gjorde at kjøper ikke hadde krav på et prisavslag/erstatning. Heldigvis er det fritt advokatvalg, slik at en sak kan føres videre selv om boligkjøperforsikringen ikke anser det som hensiktsmessig. Dette er så klart på boligkjøperens regning og risiko.
Selv om taket hadde symptomer på fuktskader, kunne ikke boligkjøperen forvente at det skulle dryppe vann gjennom taket hver gang det regnet ute
Klienten kjøpte en horisontaldelt tomannsbolig, hvor det viste seg at taket hadde en skjult vannlekkasje. Denne kom ikke frem i salgsoppgaven, og det kunne heller ikke forventes at det skulle dryppe vann gjennom taket bare tre dager etter overtakelse. Dryppingen viste seg å være en gjentagende mangel, og det ble reklamert til selgers eierskifteforsikring med det samme.
HELP Forsikring ble også kontaktet, men viste til informasjon i salgsoppgaven, hvor de mente at dette var en påregnelig følge ut fra hva de kunne lese av salgsmaterialet.
I salgsoppgavens tilstandsrapport kom det frem at takkonstruksjonen var gitt TG2, og at det var registrert symptomer på fuktskader, noe som kunne utbedres for under 10.000 kroner. Videre anføres det i rapporten at taktekkingen også var gitt TG2, og at denne kun var besiktiget fra bakkenivå og innvendig. Det anføres videre at halvparten av levetiden var oppbrukt på undertak og yttertak. En utbedring som anslås til å ligge på ca. 50.000–100.000 kroner.
Vi mente at det var gitt uriktig tilstandsgrad, og at det ikke kunne forventes at det drypper vann gjennom taket hver gang det regner ute. Her har takstmannen gjort en dårlig jobb, noe som boligselger må svare for. Videre må det regnes som tilbakeholdt informasjon, da selger umulig ikke kunne vært kjent med forholdene etter å ha bodd der i over 1 år.
Klienten innhentet tilbud fra andre sakkyndige, som kom frem til at det ville koste ca. 350.000 kroner å utbedre taket, noe selgers eierskifteforsikring ikke ønsket å høre på. Selskapet ble dermed innklaget til Finansklagenemnda (FinKn), hvor klienten ente opp med å få delvis medhold.
Kjøper fikk dekket advokatkostnader og 100.000 kroner utbetalt
I og med at dette var en tomannsbolig, og kjøperen kun var ansvarlig for halve taket, fikk klienten medhold i at selskapet måtte dekke halvparten av taket, med fratrekk for standardheving/aldersfradrag. Boligkjøperen endte opp med å få tilkjent 100 000 kroner.
Finansklagenemnda la vekt på at det var gitt en uriktig tilstandsgrad, og at takstmannen burde gjort en bedre jobb, samt at det ikke kunne forventes at det drypper vann gjennom taket.
HELP Forsikring ble deretter tilkjent å betale for samtlige utgifter som klienten var påført av ekstern advokat, som en følge av en feilvurdering av saken.
Sluttresultatet ble at saken ikke kostet klienten noe, og han fikk 100.000 kroner fra selgers eierskifteforsikring.
Tilbakemelding fra boligkjøperen, vår klient:
«Jeg kjøpte ny bolig i 2022 og oppdaget aktiv vannlekkasje bare 3 dager etter overtagelse. Jeg fikk ikke hjelp noe sted så jeg søkte litt på nettet og fant Austin Lyngmyr & Co advokatfirma, der tok advokat Martin Arntzen Olufsen kontakt med meg og ifra det øyeblikket begynte ting å se lyst ut.
Endelig var det et menneske som gikk paragrafer i sømmene i stedet for å blankt avvise meg. Kommunikasjonen foregikk over telefon og epost med gode forklaringer som var forståelige. Veldig lett å kommunisere med!
Rett og slett gøy å snakke med! Jeg senket skuldrene og følte meg utrolig godt ivaretatt. Martin snudde en håpløs situasjon til en seier mot forsikringen som ikke betraktet en aktiv vannlekkasje som en vesentlig mangel.
Seieren tok litt over 1 år, men som allerede nevnt, etter Martin tok over så kunne jeg tenke på andre ting enn kampen for rettferdighet. Alltid behjelpelig, alltid tilgjengelig! Anbefales!»
Om rettshjelpdekning
I det tilfelle det oppstår tvist, vil du ha rett på rettshjelpdekning fra din innbo- eller husforsikring. Noe som innebærer at selskapet dekker 80% av advokatutgiftene, oppad begrenset til 100.000 kroner, hvor du selv må dekke resterende 20% + en egenandel.
Vil du lese flere av våre referansesaker på bolig?
Trenger du hjelp til prisavslag, erstatning eller heving av boligkjøp?
Selger har rett til å tilby utbedring av mangler. Dette skal skje innen rimelig tid. Om ikke, kan kjøperen kreve et prisavslag lik det utbedringen vil koste. Dersom det er snakk om et vesentlig avtalebrudd, kan det i enkelte tilfeller også være mulig å få hevet kjøpet.
Boligtvist
Finner du feil eller mangler er viktig å reklamere skriftlig til boligselgerens forsikringsselskap så fort du kan. Selv om du ikke har funnet grunnen til feilen. I reklamasjonen opplyser du om hva det reklameres over. Deretter vil eierskifteselskapet be om sakkyndig vurdering fra takstmann på hva det koster å utbedre mangelen. Eierskifteselskapene bruker ofte egne takstmenn, og her kan du oppleve at de underdriver omfanget av manglene og behovet for utbedring.
Kjøpsforsikring?
Det er fritt valg av advokat selv om du har kjøpsforsikring. Boligadvokatene hos oss bistår gjerne i disse sakene. Om du ikke har kjøpsforsikring, vil ordinær boligforsikring dekke mye av advokatkostnadene. Ta kontakt, så sjekker vi det for deg.
Trenger du hjelp til å vurdere din boligsak?
Send oss en kort beskrivelse av saken din for en uforpliktende førstevurdering