Saken omhandlet vibrasjoner i ny bil
Kort fortalt vibrerte bilen ved hastigheter mellom 40-42 km/t og 56-59 km/t. Feilen var allerede forsøkt utbedret tre ganger av forhandler uten at dette hadde avhjulpet mangelen. Bilkjøperen hadde forgjeves forsøkt å heve kjøpet ovenfor forhandler og ble blant annet fortalt at han var for lett på gassen. Forhandler mente at han burde kjøre fortere (øke motorens turtall), slik at vibrasjonene gav seg. Klient tok da kontakt med Austin Lyngmyrs advokatfirma for bistand.
Advokat Stian Jensen skrev så et prosessvarsel til forhandler med krav om heving av kjøpet. Dette ble begrunnet i at vibrasjonen utgjorde en ikke uvesentlig mangel og at avhjelpsretten til forhandler var brukt opp da de allerede hadde forsøkt å utbedre mangelen tre ganger. Jensen viste også til tidligere rettspraksis som omhandlet nettopp vibrasjoner i bil.
I korrespondansen fremkom ytterlige informasjon hvor selger nå mente vibrasjonene var en produktegenskap ved bilen. Jensen brukte forhandlers egen argumentasjon og snudde den til fordel for klient. Det ble anført at en forhandler av det aktuelle merket uansett har en plikt til å opplyse forbrukeren om den såkalte produktegenskapen. Med dette hadde saken fått to rettslige grunnlag for heving av kjøpet.
Etter noe korrespondanse aksepterte selger å betale tilbake full pris for den nå 1,5 år gamle bilen. Det ble i tillegg forhandlet frem en løsning hvor klient fikk kjøpe en ny og større bil til redusert pris.
Saken er et godt eksempel på at ikke alle tvister trenger å ende opp i rettsapparatet
I dette tilfellet hadde klient forgjeves forsøkt å nå gjennom til forhandler i flere måneder. Etter at advokat Jensen ble kontaktet var saken løst på 4 uker.