Kjøp hevet – fikk ny bil til god pris
Saken omhandlet vibrasjoner i ny bil
Kort fortalt vibrerte bilen ved hastigheter mellom 40-42 km/t og 56-59 km/t. Feilen var allerede forsøkt utbedret tre ganger av forhandler uten at dette hadde avhjulpet mangelen. Bilkjøperen hadde forgjeves forsøkt å heve kjøpet ovenfor forhandler og ble blant annet fortalt at han var for lett på gassen. Forhandler mente at han burde kjøre fortere (øke motorens turtall), slik at vibrasjonene gav seg. Klient tok da kontakt med Austin Lyngmyrs advokatfirma for bistand.
Advokat Stian Jensen skrev så et prosessvarsel til forhandler med krav om heving av kjøpet. Dette ble begrunnet i at vibrasjonen utgjorde en ikke uvesentlig mangel og at avhjelpsretten til forhandler var brukt opp da de allerede hadde forsøkt å utbedre mangelen tre ganger. Jensen viste også til tidligere rettspraksis som omhandlet nettopp vibrasjoner i bil.
I korrespondansen fremkom ytterlige informasjon hvor selger nå mente vibrasjonene var en produktegenskap ved bilen. Jensen brukte forhandlers egen argumentasjon og snudde den til fordel for klient. Det ble anført at en forhandler av det aktuelle merket uansett har en plikt til å opplyse forbrukeren om den såkalte produktegenskapen. Med dette hadde saken fått to rettslige grunnlag for heving av kjøpet.
Etter noe korrespondanse aksepterte selger å betale tilbake full pris for den nå 1,5 år gamle bilen. Det ble i tillegg forhandlet frem en løsning hvor klient fikk kjøpe en ny og større bil til redusert pris.
Saken er et godt eksempel på at ikke alle tvister trenger å ende opp i rettsapparatet
I dette tilfellet hadde klient forgjeves forsøkt å nå gjennom til forhandler i flere måneder. Etter at advokat Jensen ble kontaktet var saken løst på 4 uker.
Har du problemer etter kjøp og salg av bil, båt eller bobil kan vi hjelpe deg
Austin Lyngmyr er et av landets fremste advokatfirma på bil- og båtjuss, og har opparbeidet tung kompetanse gjennom mange år med et brennende engasjement og behandling av bil- og båtsaker.
- Er det feil eller mangler på kjøretøyet som kan tilsi betydelig prisavslag og/eller erstatning?
- Har du en hevings-reklamasjonssak?
- Har du vært uheldig og solgt en båt eller bil med feil?
Eksempler på skjulte feil og mangler det reklameres for er:
Bil og bobil
- Defekt elektronikk
- Defekt klimaanlegg
- Vibrasjoner i hjul
- Feil på dyse
- Feil på kjedestrammer
- Høyt oljeforbruk
- Feil ved luftfjæring
- Manglende opplysninger om kollisjonsskader
- Motorhavari
- Uriktig kilometerstand
- Manglende eller uriktige opplysninger om skadehistorikk
- Feil på motor
- Girkasse
- Feil knyttet til totalvekt
- Vannlekkasje
- Fukt- og råteskader
- Trimmet motor eller chiptunet
Campingvogn
- Fukt, sopp og råte
- Lekkasje
- Kollisjonsskader
Båt
- Skrogskade
- Lekkasje
- Motorhavari
- Problemer med drev
De aller fleste bil- og båtsaker løses utenrettslig
Våre advokater har erfaring med å løse saker i forliksrådet, Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget. Noen saker må likevel løses ved hjelp av rettssystemet. Bevisregler og jussen er komplisert og det er en av årsakene til at du bør velge en advokat, fortrinnsvis med spesialkompetanse på området. Vårt mål er å løse saken raskest mulig, og naturligvis i tråd med klientens ønsker og behov.
Hvem dekker utgiftene til advokat?
I bil- eller båtforsikringen din, har du rettshjelpsdekning. Det betyr dekning for utgifter til advokat fra det tidspunkt det er oppstått tvist i saken. Du betaler kun egenandel i henhold til forsikringsvilkårene. Vi sjekker om du kan ha krav på dekning av utgifter til advokat over forsikringen.
Ta en kort forhåndstest for å se om din sak egner seg for advokatbistand
Informasjonen du fyller ut her, blir ikke lagret eller sett av noen før du bekrefter med knappen for å sende inn til gratis førstevurdering.