Kjøperen var ikke informert om at eiendommen var flomutsatt
Etter å ha kjøpt en fritidseiendom, ble kjøperen gjort oppmerksom på av naboene via SMS at området var utsatt for alvorlige flommer hvert år. Det virket som denne informasjonen ikke var blitt delt av selgeren, da den heller ikke var nevnt i markedsføringsmaterialet. Kort tid etter overtakelsen inntraff det en flom som gjorde to tredjedeler av hyttetomten ubrukelig. Oppstillingsplassen, adkomstveien, plenen og anneksene ble hardt rammet. Flommen forårsaket store skader på både anneks og oppstillingsplass, og det ble umulig å bruke hytta i denne perioden.
Selger anså det ikke som nødvendig å informere om flom
Kjøperen kontaktet selger av eiendommen, samt eieren i forrige salgsledd, som kunne bekrefte at eiendommen var utsatt for flom. Selger anså ikke dette som nødvendig å informere om i salgsmaterialet, da de ikke anså dette som et problem.
Første eier kunne også informere at de tidligere hadde rodd sin robåt i hagen. Denne informasjonen ble det aldri ble opplyst om i salgsoppgaven, verken av megler, takstmann eller i selgers egenerklæringsskjema.
Saken ble dermed reklamert inn til selgers eierskifteforsikring, Protector Forsikring
Selskapet trenerte saken i over ett år, og det ble byttet saksbehandler tre ganger før selskapet valgte å sende egen sakkyndig på befaring. Etter trussel om søksmål fra advokat, ble saken endelig tatt på alvor og ny seriøs saksbehandler ble koblet på.
Kjøperen innhentet også egne sakkyndige for å vurdere eiendommens verdiforringelse, samt et utbedringsestimat for flomtiltak.
Manglende boligkjøperforsikring
Kjøperen, som ikke hadde boligkjøperforsikring, kontaktet vårt advokatkontor for råd og gjennomgang. Advokatfullmektig Martin Arntzen Olufsen tok på seg oppdraget, og selv uten boligkjøperforsikring, var det mulig å dekke store deler av advokatutgiftene gjennom innbo- eller husforsikringens rettshjelpdekning.
I det tilfellet klienten ikke har boligkjøperforsikring, vil det fremdeles være mulig å få dekket store deler av advokatutgiftene gjennom innbo- eller husforsikringens rettshjelpdekning.
Saken tok lang tid, og endte til slutt med at Protector tilbød kjøperen 650.000 kr for manglende informasjon
Etter en lengre periode med diskusjoner med Protector, ble det til slutt gitt et tilbud på kr. 500.000,-. Dette var vår advokatfullmektig ikke fornøyd med, da dette var langt fra denne kjøpers takstrapport. Selskapet kom etter hver med et tilbud på 650.000 kr som klienten deretter valgte å godta.
Hele saken tok ca. 15 måneder da klienten ikke hadde det travelt, og kostet bare ca. 24.000 kr som en følge av rettshjelpdekning.
Rettshjelpdekning
I det tilfelle det oppstår tvist, vil klienten ha rett på rettshjelpdekning fra sin innbo- eller husforsikring. Noe som innebærer at selskapet dekker 80% av advokatutgiftene, oppad begrenset til 100.000 kr, hvorav klienten selv må dekke resterende 20% + en egenandel.
Tilbakemelding fra klient:
«Advokat Martin Arntzen Olufsen har gitt oss gode råd og oppfølging i vår sak som gjaldt hyttekjøp hvor det viste seg at en stor del av eiendommen var utsatt for flom og derav ikke var verdt det vi hadde betalt. Vi hadde ikke boligkjøperforsikring, men selger hadde boligselgerforsikring og det ble vrient å kjempe mot et slikt selskap alene. Med god juridisk hjelp fra Martin og hans kolleger i firmaet oppnådde vi et akseptabelt tilbud om erstatning til slutt. Vi takker ham for hjelpa og ekspertisen.»