En kvinne fra Vestlandet som hadde mottatt arbeidsavklaringspenger i over ett år, fikk i 2020 vedtak fra Nav om omgjøring og stans av sin livsoppholdsytelse med krav om tilbakebetaling av over 200.000 kroner. Nav begrunnet vedtaket med at det forelå uriktige opplysninger om kvinnens arbeidsevne etter folketrygdloven § 11-5 (lovdata.no).
Kvinnen tok kontakt med advokat Elin Afnan, som bisto henne i saken.
Nav hadde gjort flere feil i behandling av saken
Ved hjelp av sin advokat framsatte kvinnen klage på vedtaket, hvor saken ble presisert rettslig og faktisk, og nødvendig dokumentasjon som belyste saksforholdet ble fremlagt for Nav. I klagen ble det påpekt flere feil Nav hadde gjort i behandlingen av saken, samt feil i Navs vurdering av kvinnens arbeidsevne ut ifra de medisinske opplysningene som forelå.
Nav måtte etterbetale arbeidsavklaringspenger og dekke advokatkostnader
Etter klagebehandlingen opprettholdt Nav Arbeid og ytelser sitt vedtak, mens Nav Klageinstans omgjorde vedtaket om stans og feilutbetaling til gunst for kvinnen. Det ble vedtatt etterbetaling av arbeidsavklaringspenger, og Nav dekket i tillegg kvinnens advokatkostnader.
Har du fått vedtak fra Nav om avslag, stans og feilutbetaling, eller er du uenig med Navs beregning av din ytelse?
Du kan klage på vedtak fattet av NAV. Klagen må imidlertid sendes innen utløpet av klagefristen på seks uker. Ved klage til NAV kan du under visse vilkår ha krav på fri rettshjelp etter rettshjelpsloven. Dersom klagen har ført til at vedtaket blir endret til gunst, kan klageren kreve at NAV dekker nødvendige utgifter for å få vedtaket endret.