Hvorfor reklamasjonsfristen er så viktig ved boligkjøp
Når man kjøper bolig, er det alltid en risiko for at det dukker opp feil eller mangler etter overtakelsen. Da er det naturlig å tenke at selger må stå ansvarlig, men slik er det ikke alltid. For å kunne kreve prisavslag, erstatning, retting eller heving etter avhendingsloven, må kjøper overholde reklamasjonsfristen.
To frister man må forholde seg til
Reklamasjonsfristen har to sider:
- Den relative fristen: Kjøper må reklamere «innen rimelig tid» etter at mangelen ble eller burde blitt oppdaget. Venter man for lenge, kan kravet gå tapt selv om feilen er alvorlig.
- Den absolutte fristen: Uansett hvor skjult mangelen er, kan det ikke reklameres mer enn fem år etter overtakelsen. Etter dette tidspunktet er selger helt fri for ansvar.
Hvorfor er dette så strengt?
Bakgrunnen er at boligkjøp må ha et endelig oppgjør. Selger skal ikke leve i usikkerhet i all fremtid, og kjøper har plikt til å følge opp når feil blir oppdaget.
Konsekvenser av å reklamere for sent
Mange boligkjøpere mister rettighetene sine fordi de ikke reklamerer tidsnok. Selv tydelige mangler som råteskader, fukt eller feil ved det elektriske anlegget kan falle bort dersom man ikke varsler selger eller eierskifteforsikringen i tide.
Derfor er det lurt å reklamere skriftlig så snart man har en mistanke, selv om man ikke har full oversikt over omfanget ennå. Da sikrer man at fristen er avbrutt, og kan senere utdype kravet når mer informasjon foreligger.
Ta kontakt med en av våre dyktige advokater for en førstevurdering av din sak.
Har du en sak?
Ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering