Austin Lyngmyr er et av få advokatselskaper i Norge som har spesialisert seg på saker om heving av bobilkjøp. I de fleste tilfeller går slike kjøp greit, men ikke alltid. Gjengangertemaer er gjentatte vannlekkasjer, vannlekkasjer som ikke lar seg utbedre, motorfeil, elektriske problemer, retting som ikke fører frem og så videre.
Enten du har kjøpt bobil av privatperson eller fra forhandler vil du potensielt kunne ha en hevingssak selv om bobilen er solgt «som den er» eller med lignende forbehold. Vi tillater oss også å strekke ut en hjelpende hånd til deg som vurderer å bruke en advokat som virkelig kan bobilsaker.
Reklamasjon og heving av bobilkjøp
Første veien til å heve et bobilkjøp er å oppdage og reklamere over feilen. En reklamasjon bør være skriftlig og du bør være sikker på at den har kommet frem til selger, herunder hva han svarte på den. Av reklamasjonen må det naturligvis fremgå at det er tale om en klage, hva det klages over og hva du vil kreve (typisk: retting, heving, prisavslag, erstatning). Ved tvil om hvordan en reklamasjon ser ut kan du sjekke Forbrukerrådets standardmal på forbrukerradet.no.
Reklamasjon avvist – jeg vil heve bobilkjøpet
Opplever du at selger ikke vil godta ditt krav står du ved ett veiskille. Skal du ta saken videre selv eller skal du innhente juridisk ekspertise? I bilsaker med lav økonomisk interesse kan det være greit å ta saken selv. Man kan ikke gå til advokat for kr 20 000 og nedover. Det vil ikke lønne seg. Har du en slik sak vil vi anbefale deg å sterkt vurdere å gå videre med saken uten advokat.
Så snart man kryper seg oppover fra kr 20 000 vil det kunne stille seg annerledes. Årsaken er at man da vil ha glede av bobilens forsikring. Inn under en vanlig ansvarsforsikring får du dekket cirka 80% av alt over kr 4 000 i advokatbistand. Egenandelen er således kr 4000 + 20% av øvrige utgifter. Man kan således få advokatbistand av god kvalitet for ca 8 000 – 12 000 kr. Ved tingrettsbehandling vil dette beløpet bli høyere, men der kan du også få tilbake alt hvis du vinner saken.
Mangel ved bobilen
Det er naturligvis en forutsetning for heving av bobilkjøp at det foreligger en mangel. En mangel i lovens forstand vil kunne foreligge dersom det kontraktsmessige avviket er stort nok. Typiske eksempler på forhold som kan utgjøre en mangel er:
- feil opplysninger
- mangelfulle opplysninger
- bilens stand – avvik mellom det avtalte og hva som viste seg å være realiteten
Mangel som gir grunnlag for heving av bobilkjøp
La det være skrevet med en gang: alle saker lever sitt liv og det er alltid en konkret vurdering. Det er således ikke mulig å gi en enkel oppstilling over hva som kan lede til et hevingsgrunnlag. Her MÅ det gjøres en fullstendig vurdering av saken. Noen gjengangermomenter kan vi likevel driste oss til å nevne, basert på egne erfaringer. Følgende feil og mangler, gjerne i samvirke, kan være forbundet med heving:
- feil som går direkte på bilens bruk og sikkerhet
- vannlekkasje som ikke utbedres
- manglende opplysninger av vesentlig karakter, for eksempel tidligere kollisjonsskade av betydelig omfang
- feil med varme, varme i bodelen
- fukt og råte
- motorhavari
- feil ved nyere kjøretøy som ikke lar seg utbedre over lenger tid
Vår biladvokater kan hjelpe deg å heve kjøpet
Er du usikker på om du bør bruke advokat? Første henvendelse til oss koster ikke noe. Henvendelsen er også uforpliktende.
Du vil som regel få dekket utgifter til biladvokat gjennom bilforsikringen din. Du trenger heller ikke legge ut for advokatutgiftene – vi finner ut om du har rett på fri rettshjelp og tar oss av alt papirarbeidet. Du betaler kun en egenandel.
Om du har problemer med å heve kjøp av bobil, vil det dermed være både trygt og smart å ta kontakt med en av våre dyktige advokater.
Våre advokater
Møt våre spesialister innen heving og reklamasjon.Kjetil
Lyngmyr
Advokat/Partner/Fagsjef kontrakt – og kjøpsrett
Kjetil har meget god erfaring i bransjen, med spesialisering innen avtale/kontrakt/kjøpsrett.
Hannah
Rachel Cowan
Senioradvokat
Senioradvokat Hannah Rachel Cowan har særlig kompetanse på saker innen fast eiendom, kjøpsrett , avtalerett og strafferett. Hun har behandlet mange boligtvister.
Stian
S. Jensen
Senioradvokat- fagansvarlig kjøpsrett
Stian S. Jensen jobber mye med med flere problemstillinger knyttet til kjøp- og salg av bolig/ kjøretøy, nabokonflikter og generelt konflikter som kommer inn under forsikringsbransjens rettshjelpsdekning.
Stine
Nytrø
Advokat
Nytrø har bred erfaring fra saker innen avtalerett, herunder reklamasjon på kjøp og salg mellom private og næringsdrivende, samt håndverkertjenester og angrerett.
14+ profesjonelle medarbeidere
Relaterte saker
Les om saker vi har hjulpet våre klienter med reklamasjon og heving av kjøp.Kjøperen leverte campingvognen tilbake til selger etter funn av fukt
Den uheldige kjøperen fra Vestlandet oppdaget fukt og råte i campingvognen kun få måneder etter kjøpet.
Bilselgeren fikk medhold i Forbrukerklagevalget
Bilselgeren hadde solgt en BMW 2009 modell til 95.000
Kjøpere av bobil fikk 2,3 millioner etter rettsak
Bobilen ble kjøpt for 1 470 000 kr i 2016, og paret hadde trøbbel med girkassen på bobilen siden da.. Den fungerte ikke tilfredsstillende og utgjorde et stort problem for bruken av bobilen. Selger klarte ikke å fikse girkassen.
Fornøyde kunder er vår beste bekreftelse

Vi brenner for fornøyde kunder
Relaterte artikler
På utkikk etter mer informasjon? Les våre artikler om reklamasjon og heving av kjøp.Reklamasjon etter kjøp av bil
Dersom du oppdager feil og mangler etter kjøp av bil er det helt elementært og sentralt å reklamere etter kjøpet.
Advokathjelp kjøpsrett
De aller fleste bil- og båtsaker løses utenrettslig. Våre advokater har erfaring med å løse saker i forliksrådet, Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget.
97+ Artikler
Gratis og uforpliktende