Austin Lyngmyr er et av få advokatselskaper i Norge som har spesialisert seg på saker om heving av bobilkjøp. I de fleste tilfeller går slike kjøp greit, men ikke alltid. Gjengangertemaer er gjentatte vannlekkasjer, vannlekkasjer som ikke lar seg utbedre, motorfeil, elektriske problemer, retting som ikke fører frem og så videre.
Enten du har kjøpt bobil av privatperson eller fra forhandler vil du potensielt kunne ha en hevingssak selv om bobilen er solgt «som den er» eller med lignende forbehold. Vi tillater oss også å strekke ut en hjelpende hånd til deg som vurderer å bruke en advokat som virkelig kan bobilsaker.
Reklamasjon og heving av bobilkjøp
Første veien til å heve et bobilkjøp er å oppdage og reklamere over feilen. En reklamasjon bør være skriftlig og du bør være sikker på at den har kommet frem til selger, herunder hva han svarte på den. Av reklamasjonen må det naturligvis fremgå at det er tale om en klage, hva det klages over og hva du vil kreve (typisk: retting, heving, prisavslag, erstatning). Ved tvil om hvordan en reklamasjon ser ut kan du sjekke Forbrukerrådets standardmal på forbrukerradet.no.
Reklamasjon avvist – jeg vil heve bobilkjøpet
Opplever du at selger ikke vil godta ditt krav står du ved ett veiskille. Skal du ta saken videre selv eller skal du innhente juridisk ekspertise? I bilsaker med lav økonomisk interesse kan det være greit å ta saken selv. Man kan ikke gå til advokat for kr 50 000 og nedover. Det vil ikke lønne seg. Har du en slik sak vil vi anbefale deg å sterkt vurdere å gå videre med saken uten advokat.
Så snart man kryper seg oppover fra kr 50 000 vil det kunne stille seg annerledes. Årsaken er at man da vil ha glede av bobilens forsikring.
Forsikringen dekker utgifter til advokat
Rettshjelpsdekning er i bobilforsikringen din, også for deg som har solgt bobil, hvis bilen var forsikret på tidspunktet for salget. Vi sjekker alltid om du har rettshjelpsdekning når du tar kontakt med oss. Det betyr dekning for utgifter til advokat fra det tidspunkt det er oppstått tvist i saken. Tvist foreligger når et krav er fremsatt, kravet er bestridt av motpart og dette kan redegjøres for eller helst dokumenteres skriftlig. Du må betale en egenandel på ca. 4000 kroner, deretter dekker forsikringen 80% av advokatutgiftene.
Mangel ved bobilen
Det er naturligvis en forutsetning for heving av bobilkjøp at det foreligger en mangel. En mangel i lovens forstand vil kunne foreligge dersom det kontraktsmessige avviket er stort nok. Typiske eksempler på forhold som kan utgjøre en mangel er:
- feil opplysninger
- mangelfulle opplysninger
- bilens stand – avvik mellom det avtalte og hva som viste seg å være realiteten
Mangel som gir grunnlag for heving av bobilkjøp
La det være skrevet med en gang: alle saker lever sitt liv og det er alltid en konkret vurdering. Det er således ikke mulig å gi en enkel oppstilling over hva som kan lede til et hevingsgrunnlag. Her MÅ det gjøres en fullstendig vurdering av saken. Noen gjengangermomenter kan vi likevel driste oss til å nevne, basert på egne erfaringer. Følgende feil og mangler, gjerne i samvirke, kan være forbundet med heving:
- feil som går direkte på bilens bruk og sikkerhet
- vannlekkasje som ikke utbedres
- manglende opplysninger av vesentlig karakter, for eksempel tidligere kollisjonsskade av betydelig omfang
- feil med varme, varme i bodelen
- fukt og råte
- motorhavari
- feil ved nyere kjøretøy som ikke lar seg utbedre over lenger tid
Vår biladvokater kan hjelpe deg å heve kjøpet
Er du usikker på om du bør bruke advokat? Første henvendelse til oss koster ikke noe. Henvendelsen er også uforpliktende.
Du vil som regel få dekket utgifter til biladvokat gjennom bilforsikringen din. Du trenger heller ikke legge ut for advokatutgiftene – vi finner ut om du har rett på fri rettshjelp og tar oss av alt papirarbeidet. Du betaler kun en egenandel.
Om du har problemer med å heve kjøp av bobil, vil det dermed være både trygt og smart å ta kontakt med en av våre dyktige advokater.
Kontakt oss for en uforpliktende førstevurdering av saken din:
- Du har reklamert til selger, og selger har avvist kravet ditt
- Bobilen kostet mer enn 50.000 kr
- og/eller utbedring av feil koster mer enn 50.000 kr
Du betaler egenandelen til forsikringsselskapet på 4000 kr.
Forsikringsselskapet dekker 80% av advokatutgifter opptil 100.000 kr
Våre advokater
Møt våre spesialister innen heving og reklamasjon.Kjetil
Lyngmyr
Advokat/Partner
Kjetil har meget god erfaring i bransjen, med spesialisering innen avtale/kontrakt/kjøpsrett.
Stian
S. Jensen
Advokat/Partner
Stian S. Jensen jobber mye med med flere problemstillinger knyttet til kjøp- og salg av bolig/ kjøretøy, nabokonflikter og generelt konflikter som kommer inn under forsikringsbransjens rettshjelpsdekning.
Farhad
Ahmed Khan
Senioradvokat
Farhad A. Khan har solid erfaring med bolig- og eiendomsrett, samt kjøp og pengekrav. Han har særlig kompetanse når det gjelder tvister ved kjøp og salg av bil, båt og MC.
Stine
Nytrø (permisjon)
Advokat/Fagansvarlig kjøpsrett
Nytrø har bred erfaring fra saker innen avtalerett, herunder reklamasjon på kjøp og salg mellom private og næringsdrivende, samt håndverkertjenester og angrerett.
12+ profesjonelle medarbeidere
Relaterte saker
Les om saker vi har hjulpet våre klienter med reklamasjon og heving av kjøp.Bilselger trakk seg fra avtalen – måtte betale erstatning
Bilkjøperen fikk 50.000 kroner i erstatning da selgeren trakk seg fra avtalen.
Kjøperen leverte campingvognen tilbake til selger etter funn av fukt
Den uheldige kjøperen fra Vestlandet oppdaget fukt og råte i campingvognen kun få måneder etter kjøpet.
Bilselgeren fikk medhold i Forbrukerklagevalget
Bilselgeren hadde solgt en BMW 2009 modell til 95.000
Fornøyde kunder er vår beste bekreftelse
Vi brenner for fornøyde kunder
Relaterte artikler
På utkikk etter mer informasjon? Les våre artikler om reklamasjon og heving av kjøp.Bruker bilforhandleren lang tid på å utbedre mangelen?
Sliter du med at forhandler bruker lang tid på å utbedre mangel? Du kan ha krav på å få tilbake kjøpesummen.
Reklamasjon etter kjøp av bil
Dersom du oppdager feil og mangler etter kjøp av bil er det helt elementært og sentralt å reklamere etter kjøpet.
Har du solgt båt med feil og mangler?
Om båtkjøper reklamerer på båten du solgte, hva slags rettigheter har du?
110+ Artikler
Gratis og uforpliktende