Selger hadde ikke rett til å fikse bilen flere ganger – vant sak om heving av bilkjøp

Selger har i utgangspunktet en rett til å fikse feil og mangler ved en bil. Særlig ved kjøp fra forhandler er dette aktuelt, fordi forhandler ofte har eget verksted eller tett samarbeid med et verksted.
I denne saken henvendte bilkjøperen seg til advokat Kjetil Lyngmyr for bistand fordi bilen tok inn vann. Heving av bilkjøp var den prinsipale anførsel ved behandling i Forbrukertvistutvalget. Årsaken var at selger hadde uttømt sitt rett til å fikse mangelen. Selger mente de måtte være i sin rett til å utbedre å mente det ikke kunne være grunnlag får å heve bilkjøpet. I det følgende presenterer vi en kortfattet gjengivelse av saken.
Vannlekkasje flere steder, var det samme mangel?
Bilselgeren mente for det første at vannlekkasje på ulike plasser måtte regnes som selvstendige mangler. Forbrukertvistutvalget viste til forarbeidene og kommentarutgaven til loven, før de slo fast at problemet fremsto som det samme hele tiden. Følgelig måtte vann inn i bilen være å regne som samme mangel selv om vannet kom fra forskjellige steder.
Antall utbedringsforsøk
Spørsmålet var således hvor mange forsøk selger skulle ha på utbedre mangelen. Lovens hovedregel er to forsøk. Forbrukertvistutvalget mente det var tilstrekkelig med to forsøk, noe bilforhandleren hadde fått.
Nok til å kreve heving av bilkjøp – er mangelen «uvesentlig»?
Når det kommer vann inn i bil, båt, bobil og lignende gjenstander som vanskelig lar seg reparere er det vanskelig å komme unna diskusjonen om heving. Vann kan fort lede til rustproblemer, sopp, mugg, feil med elektronikken og så videre. Forbrukertvistutvalget var således ikke i tvil om det det forelå grunnlag for heving av bilkjøpet.
Bilkjøperen fikk tilbake kjøpesummen
Justert for nyttefradrag og forsinkelsesrenter i henhold til vedtaket fra FTU.
Har du opplevd en lignende sak og trenger advokatbistand kan du ta direkte kontakt med advokat Kjetil Lyngmyr – lyngmyr@aladvokat.no. Send med en liten beskrivelse av din sak.
Advokat og partner Kjetil Lyngmyr har mange års erfaring med bistand til privatpersoner og næringslivet.
Lyngmyr arbeider i hovedsak med kontraktsrett, herunder saker på bil, bobil og båt.
De aller fleste bilsaker løses utenrettslig
Våre advokater har erfaring med å løse saker i forliksrådet, Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget. Noen saker må likevel løses ved hjelp av rettssystemet. Bevisregler og jussen er komplisert og det er en av årsakene til at du bør velge en advokat, fortrinnsvis med spesialkompetanse på området. Vårt mål er å løse saken raskest mulig, og naturligvis i tråd med klientens ønsker og behov.
Hvem dekker utgiftene til advokat?
I bilforsikringen din, har du rettshjelpsdekning. Det betyr dekning for utgifter til advokat fra det tidspunkt det er oppstått tvist i saken. Du betaler kun egenandel i henhold til forsikringsvilkårene. Vi sjekker om du kan ha krav på dekning av utgifter til advokat over forsikringen.
Ta en kort forhåndstest for å se om din sak egner seg for advokatbistand
Informasjonen du fyller ut her, blir ikke lagret eller sett av noen før du bekrefter med knappen for å sende inn til gratis førstevurdering.