Hjem » Bil » Solgt bil – reklamasjonskrav fra kjøper

Solgt bil – reklamasjonskrav fra kjøper

bil-i-gress-vei-1200x628

Vår advokat bisto en uheldig selger som fikk rettet krav mot seg, etter salg av bil. Bilen fikk etter overtagelse motorhavari. Dette kan i utgangspunktet være en mangel, men ikke i enhver sak. Det må gjøre en grundig vurdering av sakens faktisk og rettslige side. Har du solgt bil og mottatt reklamasjonskrav fra kjøper kan du ha god nytte av advokatbistand. I dette tilfellet fikk vår klient medhold i forliksrådet.

Hva gjør du etter å ha solgt bil og mottatt reklamasjonskrav fra kjøper?

Vi har bistått mange klienter som har solgt bil og mottatt reklamasjonskrav fra kjøper. I slike tilfeller er det viktig å raskt få kontroll på både sakens faktiske og rettslige sider. Det er en viss terskel for at det skal foreligge en mangel etter et bilsalg.

Motorhavari etter salg av bil

Når partene ikke klarer å bli enige på egen hånd, er det vår erfaring at saken likevel ofte lar seg løse med juridisk bistand. Det er sjelden at slike saker går til forliksrådet eller retten. Har du solgt bil og mottatt reklamasjonskrav fra kjøper, kan du imidlertid risikere at kjøper tar saken videre. I slike tilfeller kan du ha god nytte av en biladvokat – ofte dekket av bilforsikringen.

Medhold i forliksrådet

Selgeren kontaktet vårt kontor og fikk hjelp av senioradvokat Stine Nytrø, som deltok i rettsmøtet.

Forliksrådet la, basert på dokumentene i saken, til grunn at skadene ikke hadde oppstått plutselig. Samtidig mente rådet at kjøperen hadde latt skadene utvikle seg til det punktet at motoren ikke kunne reddes.

Dommen bygger på kjøpslovens regler, som slår fast at selger bare er ansvarlig for mangler som er til stede ved risikoens overgang. Det gjelder selv om mangelen først viser seg senere. I denne saken var risikoens overgang tidspunktet da kjøper hentet bilen hos selgeren. Dette kan også være tidspunktet varen ble mottatt eller levert til fraktfører.

Feil og mangler som ikke kan føres tilbake til risikoens overgang, er med andre ord kjøperens (eller dennes forsikringsselskaps) ansvar. Så lenge kjøperen ikke klarer å bevise at mangelen var til stede mens bilen var i selgerens eie, er det uten betydning om feilen viser seg etter 30 minutter eller tre måneder etter kjøpet.

Selgeren ble dermed frifunnet i forliksrådet og slapp å betale tilbake kjøpesummen.

Solgt bil og mottatt reklamasjonskrav? Kontakt oss

Har du mottatt en reklamasjon og lurer på hva du skal gjøre videre? Våre advokater er eksperter på kjøpsrett og reklamasjon ved bilsalg – og vi står klare til å bistå deg.

Kontakt:

Kontaktskjema nede

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring