Fikk omsider dom i lagmannsretten på heving av bilkjøpet

Saken er omtalt både i avisen iFinnmark og bladet Motor.

Kort tid etter bilkjøpet fikk 20-åringen problemer med bruktbilen, en Audi A5 han hadde kjøpt på Finn til 260.000 kr. Etter gjentatte forsøk på å heve bilkjøpet og få til et forlik med bilselger, tok kjøperen saken videre til advokat og videre til tingretten. Tingretten mente selger hadde misligholdt sin opplysningsplikt, men tilkjente kun et prisavslag på kr. 5000, da de mente at chiptuningen kunne reverseres.

Saken ble anket, og ved hjelp av vår advokat vant bilkjøperen i lagmannsretten. Klient fikk medhold i heving etter kjøp av Audi.

I annonsen på finn.no ble det opplyst at Audien har 177 hestekrefter, og at «bilen er selvfølgelig med fullservice historikk og alle kvitteringer». Det fremkom videre av annonsen at kjøper har 2 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler.

Det var tidlig problemer med Audien

Bilkjøperen sier til iFinnmark at han tok kontakt med selgeren rett etter at oljelampa lyste for andre gang om lag halvannen måned etter at han hadde kjøpt bilen. To måneder etter kjøpet varslet bilens servicelampe at det var behov for service. På servicen ble det foretatt oljeskift, fylt bremsevæske, skiftet luftfilter og fylt 1 liter olje.

Audien var chiptunet og brukte mye olje

Siden bilen brukte såpass mye olje, fikk kjøperen undersøkt om bilen var «chiptunet», det vil si at hestekreftene var økt. Bilen var tunet til cirka 220 hestekrefter, og det var selgeren som hadde fått utført tuningen. Etter videre undersøkelser av bilens motor på verksted, ble bilkjøperen anbefalt å bytte motor til rett i underkant av 200.000 kroner.

Avslag om heving av bilkjøp av Audi

Kjøperen ba tidlig om å heve bilkjøpet, noe selgeren ikke ville gå med på. Tre ganger prøvde han å komme til et forlik med selgeren, uten at det lyktes. Etterhvert tok han kontakt med advokat, og saken ble behandlet i tingretten året etter. Tingretten fant ikke grunnlag for heving av bilkjøpet, og kjøperen ble dømt til å betale 134.300 kroner i saksomkostninger til selgeren. Han fikk kun et prisavslag på 5.000 kroner fordi selgeren tilbakeholdt opplysningen om at bilen var chiptunet.

Lagmannsretten konkluderte med at det var grunnlag for heving av kjøpet

Vi i advokatfirmaet Austin Lyngmyr var ikke enig i resultatet fra tingretten. Ved hjelp av vår advokat tok bilkjøperen saken videre til lagmannsretten. Vår klient vant fram i lagmannsretten, og retten kom fram til følgende slutning:

  • Selgeren kjøper bilen tilbake og betaler 230.000 til kjøperen (30.000 kroner i nyttefradrag ble trukket fra kjøpesummen).
  • Selgeren betaler 16.000 kroner i erstatning til bilkjøper
  • Selgeren betaler om lag 300.000 kroner i saksomkostninger til bilkjøperen (tingretten og lagmannsretten)

– Advokaten min var veldig flink, og var godt forberedt til rettssaken, sa bilkjøperen til iFinnmark.

Les hele saken i avisen iFinnmark

Austin Lyngmyr har egne fagsider for heving av bilkjøp:

hevingavbilkjop.no

hevebilkjop.no

Les gjerne også våre artikler på biladvokaten.no. 

Har du problemer etter kjøp og salg av bil, kan vi hjelpe deg

Austin Lyngmyr er et av landets fremste advokatfirma på bil- og båtjuss, og har opparbeidet tung kompetanse gjennom mange år med et brennende engasjement og behandling av bilsaker.

  • Er det feil eller mangler på kjøretøyet som kan tilsi betydelig prisavslag og/eller erstatning?
  • Har du en hevings-reklamasjonssak?
  • Har du vært uheldig og solgt en bil med feil?

De aller fleste bil- og båtsaker løses utenrettslig

Våre advokater har erfaring med å løse saker i forliksrådet, Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget. Noen saker må likevel løses ved hjelp av rettssystemet. Bevisregler og jussen er komplisert og det er en av årsakene til at du bør velge en advokat, fortrinnsvis med spesialkompetanse på området. Vårt mål er å løse saken raskest mulig, og naturligvis i tråd med klientens ønsker og behov.

Hvem dekker utgiftene til advokat?

I bilforsikringen din, har du rettshjelpsdekning. Det betyr dekning for utgifter til advokat fra det tidspunkt det er oppstått tvist i saken. Du betaler kun egenandel i henhold til forsikringsvilkårene. Vi sjekker om du kan ha krav på dekning av utgifter til advokat over forsikringen.

Ta en kort forhåndstest for å se om din sak egner seg for advokatbistand

Informasjonen du fyller ut her, blir ikke lagret eller sett av noen før du bekrefter med knappen for å sende inn til gratis førstevurdering.

Har du en sak for advokatbistand?
Du har:
Denne testen er generell*
Vi kjenner ikke din sak, og fraskriver oss alt ansvar. Dette er kun en veiledning. Ønsker du en nærmere gjennomgang av din sak konkret, kan du ta kontakt med oss direkte for å etablere et oppdrag.

Kjøpt

Prisen på det du kjøpte var

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Solgt

Er du privatperson eller forhandler?*
Prisen på det du solgte var*

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt Forbrukerrådet

Kjøperen ber om*

Kjøpt del 2

Har du kjøpt fra*
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 5 år fra forhandler.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 2 år på kjøp fra privatperson.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Kjøpt del 3

Hva har du kjøpt?*
Hva er feil?*
Antatt utbedringssum

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Kontaktopplysninger

Det ser ut til at du bør få en førstevurdering av saken din hos en advokat.
Om du ønsker vi skal se på saken din, uforpliktende, fyll ut kontaktopplysninger under.
Personvernopplysninger*

Send oss en melding om du vil ha en førstevurdering av saken din

    Relaterte artikler

    Les våre råd og tips om dine juridiske rettigheter.

    Blitt kontaktet av mekle.no – hva nå?

    Dersom du har blitt kontaktet av mekle.no i reklamasjonssak vil du i mange tilfeller få dekket dine utgifter til advokat over rettshjelpsdekningen. Les våre tips om hva du bør gjøre dersom du har blitt kontaktet av mekle.no.

    Bruker bilforhandleren lang tid på å utbedre mangelen?

    Sliter du med at forhandler bruker lang tid på å utbedre mangel? Du kan ha krav på å få tilbake kjøpesummen.

    Reklamasjon etter kjøp av bil

    Dersom du oppdager feil og mangler etter kjøp av bil er det helt elementært og sentralt å reklamere etter kjøpet.

    Har du solgt båt med feil og mangler?

    Om båtkjøper reklamerer på båten du solgte, hva slags rettigheter har du?

    Båtadvokat på landsbasis

    Ta kontakt med en advokat som kan båtsaker om det blir en konflikt mellom båtkjøper og selger.

    Advokathjelp kjøpsrett

    De aller fleste bil- og båtsaker løses utenrettslig. Våre advokater har erfaring med å løse saker i forliksrådet, Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget. 

    Biladvokat

    Trenger du hjelp av biladvokat til prisavslag, erstatning eller heving av bilkjøp?

    Kan kjøper heve båtkjøpet?

    For at du skal kunne heve båtkjøpet, må det etter loven foreligge en mangel. En mangel vil si at båten ikke er i samsvar med det som er avtalt, eller det som kjøper hadde grunn til å regne med, eller dersom tingen ikke svarer til det selger har gitt opplysning om.

    Problemer med drev på båt?

    Vi har mange saker på båt og flere av dem knytter seg til feil på drev.