Hjem » Bolig & eiendom » Claims Handling måtte betale 850.000 kroner til boligkjøperen

Claims Handling måtte betale 850.000 kroner til boligkjøperen

tilbygg-hus

Selger hadde gitt uriktig informasjon i salgsoppgaven, noe som endte med at Claims Handling måtte betale nesten en million kroner i prisavslag til boligkjøperne.

Enebolig med tilbygg ble markedsført som «Betydelig oppgradert»

Familien kjøpte seg enebolig til 4.5 millioner kroner. Boligen ble markedsført som «Betydelig oppgradert», og med et oppgradert tilbygg fra samme år som da boligen ble bygget. I markedsføringen opplyser selger at boligen er ubrukt etter oppgraderingen, og at den er oppgradert for videresalg.

Kort tid etter overtakelsen oppdager familien at boligens tilbygg, samt andre oppgraderte punkter er mangelfulle. De engasjerte sakkyndig takstmann for befaring av eiendommen. Takstmannen oppdager at tilbygget er av en slik dårlig kvalitet at dette må bygges på nytt. Det innhentes flere tilbud fra objektive fagfolk som kommer med tilbud på renovering.

Det var stor avstand mellom kjøpers og selgers takst

Tilbudene på renovering av tilbygget varierte fra 850.000–1.300.000 kroner, noe som gjorde at forsikringsselskapet til selgeren, Anticimex, i regi av Claims Handling, engasjerte egen takstmann.

Deres takstmann påsto at manglene kunne utbedres for 180.000 kroner, noe som boligkjøperen, vår klient, avslår. Takstmannen til selgers forsikringsselskap oppleves som partisk, og har senere vist seg å være uskikket til å utøve sitt yrke.

Forsikringsselskapet kommer så med tilbud på 180.000 kroner, noe vår advokat anbefaler klienten å avslå. Selskapet holder på sitt tilbud, og nekter først å gå opp i pris.

Sluttresultat gjorde prosessen verdt å jobbe for

Flere rapporter blir innhentet, og det tas til slutt ut stevning fra vår side. Dette fører til flere måneder med diskusjoner mellom begge prosessfullmektigene, som ikke fører til noen forlik med det første.

Et par måneder før møtet i hovedforhandlingen kryper forsikringsselskapet til korset, og kommer med tilbud til vår klient. Tilbudene går litt frem og tilbake, og ender til slutt opp på 850.000 kroner, noe som anses som en forsvarlig sum som boligkjøperne kunne akseptere.

Saken tok over ett år med krangling med forsikringsselskapet, men sluttresultatet gjordet det verdt å vente.

Rettshjelpdekning

I det tilfelle det oppstår tvist, har du som klient rett på rettshjelpdekning fra din innbo- eller husforsikring. Noe som innebærer at selskapet dekker 80% av advokatutgiftene, oppad begrenset til 100.000 kroner, hvorav du selv må dekke resterende 20% + en egenandel.

Kjøpsforsikring?

Det er fritt valg av advokat selv om du har kjøpsforsikring. Boligadvokatene hos oss bistår gjerne i disse sakene.

Trenger du hjelp til å vurdere din boligsak?

Send oss en kort beskrivelse av saken din for en uforpliktende førstevurdering

Kontakt:

Kontaktskjema nede

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring