Førstegangskjøper fikk 800.000 for feil og skader på gammelt tak

Unggutt på 26 fikk en hard start på boligdrømmen da eneboligen viste seg å ha et tak som var infisert med sopp, råte og konstruksjonsfeil.
Etter overtakelsen av eneboligen avdekket førstegangskjøperen en rekke problemer i taket som ikke fremkom under tilstandsrapport før salg. Takstmann kom frem til at taket måtte rives, og antageligvis ville koste 500.000 kr. Boligselgerforsikringen Claims Link tilbød 50.000 kr som minnelig løsning, grunnet at taket var gammelt, og at det var informert om at en måtte forvente utbedringer om kort tid.
Boligkjøperen tok kontakt med oss
Advokatfullmektig Martin Arntzen Olufsen rådet umiddelbart boligkjøperen å avslå tilbudet, inntil ytterligere rapporter ble innhentet. Disse estimerte en renovasjonskostnad på hele kr 2.000.000. Da ville selgerens forsikringsselskap sende inn sin egen sakkyndige på befaring for å bekrefte denne økningen. Etter noe frem og tilbake om hvem som skulle sendes, ble vi enige om en objektiv tredjepart. Deres takstmann kom frem til at skaden estimert ville koste kr 2.100.000 og forsikringsselskapet økte tilbudet sitt til kr 500.000 altså en usedvanlig høy økning. Dette avslo vi uten å nøle, og etter litt diskusjon endte vi på et tilbud på hele kr 800.000, som også hadde vært et realistisk resultat om saken hadde nådd retten. Dette ble boligkjøperen også fornøyd med.
Tilstandsrapporten var ikke tydelig på hva «oppgraderinger» innebar i praksis
Eneboligen ble solgt for totalt kr 3.750.000, og ble ikke markedsført gjennom vanlig meglertjenester, men gjennom et advokatkontor. Boligen ble markedsført som et eldre hus med behov for «oppgraderinger» enkelte steder. Det ble laget tilstandsrapport og egenerklæring som alle andre salg, men disse ga ikke god nok oversikt over hvor alvorlig skadene i taket var, og heller ikke hvor omfattende en renovasjon ville bli. Det var tydelig for oss at boligkjøperen ville ha krav på langt mer enn det originale tilbudet på kr 50.000, noe boligselgerforsikringen også etterhvert måtte si seg enig i.
Det kan være lett å la seg styre av hva forsikringen sier, så ta kontakt med oss om du skulle oppleve at du blir urettferdig behandlet.
Vil du lese flere av våre referansesaker på bolig?
Trenger du hjelp til prisavslag, erstatning eller heving av boligkjøp?
Selger har rett til å tilby utbedring av mangler. Dette skal skje innen rimelig tid. Om ikke, kan kjøperen kreve et prisavslag lik det utbedringen vil koste. Dersom det er snakk om et vesentlig avtalebrudd, kan det i enkelte tilfeller også være mulig å få hevet kjøpet.
Boligtvist
Finner du feil eller mangler er viktig å reklamere skriftlig til boligselgerens forsikringsselskap så fort du kan. Selv om du ikke har funnet grunnen til feilen. I reklamasjonen opplyser du om hva det reklameres over. Deretter vil eierskifteselskapet be om sakkyndig vurdering fra takstmann på hva det koster å utbedre mangelen. Eierskifteselskapene bruker ofte egne takstmenn, og her kan du oppleve at de underdriver omfanget av manglene og behovet for utbedring.
Kjøpsforsikring?
Det er fritt valg av advokat selv om du har kjøpsforsikring. Boligadvokatene hos oss bistår gjerne i disse sakene. Om du ikke har kjøpsforsikring, vil ordinær boligforsikring dekke mye av advokatkostnadene. Ta kontakt, så sjekker vi det for deg.