I salgsoppgaven sto det at boligen hadde moderne skjult rør-i-rør vanntilførselssystem med eget vannskap, samt påmonterte lekkasjestoppere. Dette viste seg imidlertid å være feil, da rørene ikke hadde blitt oppgradert siden boligen ble oppført i 1978.
Ved hjelp av vår advokat fikk boligkjøperen et prisavslag som skulle dekke et eventuelt pristap ved videresalg eller forkortet levetid på rørene.
Bakgrunnen for boligsaken
Familien kjøpte boligen i november 2018. Ett år senere ble det oppdaget at rørene i huset var kobberrør uten lekkasjestoppere, altså noe helt annet enn forespeilet i salgsoppgaven. Boligkjøperen reklamerte til selgers boligselgerforsikringsselskap umiddelbart, men fikk avslag. Kjøperen tok da kontakt med oss i Austin Lyngmyr advokatfirma for bistand.
Sakkyndig ble engasjert for befaring i boligen. Det ble oppdaget at rørene mest sannsynlig stammet fra byggeåret 1978, og at utbedringskostnadene sannsynligvis ville bli omtrent på 375.000 kroner.
Boligen var i vesentlig dårligere stand enn kjøper hadde grunn til å regne med
Advokaten anførte at forholdet utgjorde en uriktig opplysning etter avhendingslovens bestemmelser og at boligkjøperen hadde overholdt reklamasjonsfristen. Boligkjøperen hadde overholdt reklamasjonsfristen ved å reklamere til forsikringsselskapet innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Han hadde ikke mulighet til å oppdage feilen på et tidligere tidspunkt.
Videre anførte hun at de manglende opplysningene utgjorde en mangel etter avhendingsloven § 3-8 (lovdata.no). Disse opplysningene hadde virket inn på kjøpsavtalen da det er en viss risiko forbundet med gamle rør og kostnader knyttet til utskiftning. Til slutt anførte advokaten at boligen var i vesentlig dårligere stand enn kjøper hadde grunn til å regne med etter avhendingsloven § 3-9 (lovdata.no).
Av disse grunner krevde vi prisavslag tilsvarende utbedringskostnadene (avhendingsloven § 4-12, lovdata.no).
Boligselgers forsikringsselskap var uenig i kravet om prisavslag
Selgers forsikringsselskap, Claims Link, hevdet at kjøper hadde reklamert for sent, og at han derfor ikke hadde noe krav. Subsidiært anførte selskapet at prisavslaget skulle settes langt lavere fordi det ikke var bevist noen skade eller avvik som krevde utbedring av rørene.
Partene ble etterhvert enige om et prisavslag boligkjøpen var fornøyd med
Etter lengre korrespondanse ble det inngått en minnelig avtale med Claims Link om utbetaling av i underkant av 240.000 kroner til boligkjøperen. Vår klient ble veldig fornøyd med utfallet, da prisavslaget ville dekke et eventuelt pristap ved videresalg eller en eventuell forkortet levetid på rørene.
Bistand i din boligsak
Har du kjøpt en bolig med feil og mangler og ønsker advokatbistand i din sak? Ta kontakt med oss, helt uforpliktende! Vi har en rekke advokater med god erfaring innen kjøp og salg av bolig og boligtvister, og vi bistår deg gjerne!
Ofte har du rettshjelpsdekning i din forsikring, og vi hjelper deg med å søke om dette.