Hjem » Bil » Kan du heve bilkjøpet hvis firehjulstrekket ikke fungerer i revers?

Kan du heve bilkjøpet hvis firehjulstrekket ikke fungerer i revers?

MG-marvel

En ny avgjørelse fra Borgarting lagmannsrett (LB-2024-103719) slår fast at manglende firehjulsdrift i revers kan være en vesentlig mangel. Dette ga grunnlag for heving av kjøpet. Saken gjaldt en MG Marvel R 4WD Performance fra 2022.

Kjøperen ble ikke informert om at bilen kun hadde firehjulstrekk forover. Retten konkluderte derfor med at dette var en mangel etter forbrukerkjøpsloven, og at kjøpet kunne heves.

Bilen manglet forventet funksjonalitet

Saken dreide seg om en MG Marvel R 4WD Performance, markedsført som en «miljøvennlig 4WD» med «firehjulstrekk med tre motorer». Kjøperen oppdaget etter kjøpet at bilen ikke hadde firehjulstrekk i revers – en funksjonalitet han mente var avgjørende, spesielt for kjøring på krevende vinterføre.

Firehjulstrekket fungerte ikke ved kjøring bakover: mangel etter forbrukerkjøpsloven

Forbrukerkjøpsloven § 16 regulerer hva som utgjør en mangel. Retten vurderte om bilen samsvarte med avtalen mellom partene og slo fast at manglende firehjulsdrift i revers var et avvik fra det en forbruker med rimelighet kunne forvente.

I tillegg vurderte retten selgers opplysningsplikt. Importøren hadde instruert forhandlere om å informere kundene om begrensningen, og det var laget et skjema hvor kjøper skulle bekrefte at han var kjent med dette. Selger valgte imidlertid å ikke bruke skjemaet, noe som innebar et brudd på opplysningsplikten. Dermed forelå det en mangel etter forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav b.

Heving som misligholdsbeføyelse

For at kjøpet skal kunne heves, må mangelen ikke være uvesentlig, jf. forbrukerkjøpsloven § 32. Lagmannsretten la vekt på at firehjulstrekk i revers var viktig for kjøperen, og at han ikke ville ha kjøpt bilen dersom han visste om begrensningen.

Videre kunne ikke mangelen rettes eller kompenseres med prisavslag, siden funksjonaliteten ikke lot seg ettermontere. Dermed var heving den eneste adekvate misligholdsbeføyelsen. Retten understreket også at risikoen for feilen burde ligge hos selger, spesielt fordi de bevisst hadde unnlatt å informere kjøper.

Å reklamere i tide er avgjørende

Saken viser hvor viktig det er å reklamere i tide hvis man oppdager en mangel. Reklamasjonsfrister gir forutsigbarhet for begge parter, og hvis en kjøper ikke reklamerer innen fristen, kan vedkommende miste retten til retting, omlevering, prisavslag eller heving.

I tillegg gjelder foreldelsesregler, som innebærer at et krav kan bortfalle etter en viss tid, uavhengig av om det er reklamert. Dette bidrar til endelighet i rettsforhold og forhindrer bevisproblemer.

I denne saken reklamerte kjøper umiddelbart etter å ha oppdaget mangelen, noe som var avgjørende for at han fikk medhold.

Har du en lignende sak?

Hvis du har kjøpt en bil med skjulte feil eller mangler, kan du ha krav på heving av kjøpet eller økonomisk kompensasjon. Våre erfarne advokater står klare til å hjelpe deg – kontakt oss i dag for en uforpliktende vurdering av din sak!

Har du en sak?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering

Kontaktskjema

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring

Har du kjøpt eller solgt?

Ta en kort forhåndstest for å se om din sak egner seg for advokatbistand

Informasjonen du fyller ut her, blir ikke lagret eller sett av noen før du bekrefter med knappen for å sende inn til uforpliktende førstevurdering.

Har du en sak for advokatbistand?
Du har:
Denne testen er generell *
Vi kjenner ikke din sak, og fraskriver oss alt ansvar. Dette er kun en veiledning. Ønsker du en nærmere gjennomgang av din sak konkret, kan du ta kontakt med oss direkte for å etablere et oppdrag.

Kjøpt

Prisen på det du kjøpte var

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Solgt

Er du privatperson eller forhandler? *
Prisen på det du solgte var *

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt Forbrukerrådet

Kjøperen ber om *

Kjøpt del 2

Har du kjøpt fra *
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 5 år fra forhandler.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 2 år på kjøp fra privatperson.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Kjøpt del 3

Hva har du kjøpt? *
Hva er feil? *
Antatt utbedringssum

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Kontaktopplysninger

Det ser ut til at du bør få en førstevurdering av saken din hos en advokat.
Om du ønsker vi skal se på saken din, gratis og uforpliktende, fyll ut kontaktopplysninger under.
Personvernopplysninger *

Kontakt oss for en uforpliktende førstevurdering av din sak

Kontaktskjema nede

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring