Bobilkjøperen i Rogaland oppdaget i januar -20 omfattende fuktskader i den 7 år gamle bobilen han kjøpte høsten -18.
Bobilen ble kjøpt for 420 000 kr. Litt over to år etter kjøpet, fant kjøperen fukt- og råteskader med 2 hull i gulvet under bilen. Selgeren hevdet at fuktskadene ikke kunne føres tilbake til leveringen og at de måtte ha oppstått i kjøpers eie.
Saken ble løst ved forlik, uten rettsak
Vår advokat bisto bobilkjøperen og innhentet en sakkyndigrapport som dokumenterte at fuktskadene måtte ha vært der over lang tid. Etter å ha oversendt rapporten til selger, samt varslet om at saken ville bli bragt videre inn til domstolen for pådømmelse dersom hevingskravet ikke ble akseptert, gikk selger med på å heve kjøpet. Nyttefradraget ble satt lavt, 20 000 kr. Det betyr at bobilkjøperen nesten ikke behøvde betale for bruken av bobilen i den perioden han eide den.
Oppdager du mangler ved bobilen etter kjøp, må dette dokumenteres av spesialister
I saker vedrørende feil på bobil, båt, hus eller lignende, er det svært viktig å få dokumentert mangelen av en dyktig spesialist. Uten en spesialistuttalelse kommer man sjelden noen vei. Vi i Austin Lyngmyr hjelper deg med å dokumentere ditt krav.
Bilforsikringen dekker utgifter til advokat
Dersom selger ikke vil etterkomme ditt krav, dekker den ordinære bobilforsikringen utgifter til advokat. Dekningen er på 80%, etter egenandel på kr 4 000. Ordningen gjør det mulig å få rimelig bistand også i bobilsaker. Har du kjøpt bobil med feil, og lurer på om du har en sak? Ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.