Heving av bobilkjøp

Bobilkjøperen i Rogaland oppdaget i januar -20 omfattende fuktskader i den 7 år gamle bobilen han kjøpte høsten -18. 

Bobilen ble kjøpt for 420 000 kr. Litt over to år etter kjøpet, fant kjøperen fukt- og råteskader med 2 hull i gulvet under bilen. Selgeren hevdet at fuktskadene ikke kunne føres tilbake til leveringen og at de måtte ha oppstått i kjøpers eie.

Saken ble løst ved forlik, uten rettsak

Vår advokat bisto bobilkjøperen og innhentet en sakkyndigrapport som dokumenterte at fuktskadene måtte ha vært der over lang tid. Etter å ha oversendt rapporten til selger, samt varslet om at saken ville bli bragt videre inn til domstolen for pådømmelse dersom hevingskravet ikke ble akseptert, gikk selger med på å heve kjøpet. Nyttefradraget ble satt lavt, 20 000 kr. Det betyr at bobilkjøperen nesten ikke behøvde betale for bruken av bobilen i den perioden han eide den.

Oppdager du mangler ved bobilen etter kjøp, må dette dokumenteres av spesialister

I saker vedrørende feil på bobil, båt, hus eller lignende, er det svært viktig å få dokumentert mangelen av en dyktig spesialist. Uten en spesialistuttalelse kommer man sjelden noen vei. Vi i Austin Lyngmyr hjelper deg med å dokumentere ditt krav.

Bilforsikringen dekker utgifter til advokat

Dersom selger ikke vil etterkomme ditt krav, dekker den ordinære bobilforsikringen utgifter til advokat. Dekningen er på 80%, etter egenandel på kr 4 000. Ordningen gjør det mulig å få rimelig bistand også i bobilsaker. Har du kjøpt bobil med feil, og lurer på om du har en sak? Ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Send oss en melding

Kontaktskjema nede
Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring

Relaterte artikler

Les våre råd og tips om dine juridiske rettigheter.

Kjøperen leverte campingvognen tilbake til selger etter funn av fukt

Den uheldige kjøperen fra Vestlandet oppdaget fukt og råte i campingvognen kun få måneder etter kjøpet.

Bilselgeren fikk medhold i Forbrukerklagevalget

Bilselgeren hadde solgt en BMW 2009 modell til 95.000

Kjøpere av bobil fikk 2,3 millioner etter rettsak

Bobilen ble kjøpt for 1 470 000 kr i 2016, og paret hadde trøbbel med girkassen på bobilen siden da.. Den fungerte ikke tilfredsstillende og utgjorde et stort problem for bruken av bobilen. Selger klarte ikke å fikse girkassen.

Hevet kjøp av Nissan 2011-modell

Klienten fikk medhold i heving av bruktbilkjøp og delvis dekning av saksomkostninger

Motorhavari – bilselgeren ble frifunnet

Saken gjelder kjøp og salg av en syv år gammel bil til 175.000 kron

Heving av bilkjøp grunnet uriktig kilometerstand

Det ble oppdaget et avvik på 19.000 km etter en gjennomgang av bilens historikk.

Medhold i heving av bruktbilkjøp

Saken omhandlet en 2000-modell Toyota Hilux som ble kjøpt av en privatperson for 70 000 kr. En tid etter kjøpet oppdaget kjøper flere feil ved bilen.

Kjøp hevet – fikk ny bil til god pris

Saken omhandlet vibrasjoner i ny bil.

Heving av båtkjøp

Oppdager du mangler ved båten etter kjøp, må dette dokumenteres av spesialister.

Erstatning etter motorhavari på båt

Selv om man har kjøpt en båt «som den er», kan det foreligge en kjøpsrettslig mangel.

Selger hadde ikke rett til å fikse bilen flere ganger – vant sak om heving av bilkjøp

Bilkjøper fikk tilbake kjøpesummen, justert for nyttefradrag og forsinkelsesrenter.

Fullt medhold i Forbrukertvistutvalget etter bistand fra bobiladvokat

Bobilen tok inn vann, hadde defekt gulvvarme i bodelen og det viste seg også at den hadde vært utsatt for en kollisjonsskade.

Klient fikk heve båtkjøpet og tilbakebetalt 350.000 kroner

Båtkjøperen hadde som avtale i kjøpekontrakten at båten skulle leveres fri for heftelser.

Klient fikk tilbake kr 125.000 etter båtkjøp

Ved bruk av en kompetent advokat i din sak kan man øke muligheten for å vinne frem med kravet.

Fullt medhold i båtsak

Båtkjøperen fikk i retten tilkjent 52.000 kroner og saksomkostninger. Dommen viser at det er mulig å vinne frem med mangelskrav også på eldre båter.

Fikk hevet kjøpet etter brev fra advokat

Kort tid etter bilkjøpet hadde vår klient merket at bilen brukte mer olje enn det som tilsynelatende var normalt.