Bobilkjøperen i Rogaland oppdaget i januar -20 omfattende fuktskader i den 7 år gamle bobilen han kjøpte høsten -18.
Bobilen ble kjøpt for 420 000 kr. Litt over to år etter kjøpet, fant han fukt- og råteskader med 2 hull i gulvet under bilen. Selgeren hevdet at fuktskadene ikke kunne føres tilbake til leveringen og at de måtte ha oppstått i kjøpers eie.
Saken ble løst ved forlik, uten rettsak
Advokatfullmektig Thea Åhsbom Kristiansen bisto bobilkjøperen og innhentet en sakkyndigrapport som dokumenterte at fuktskadene måtte ha vært der over lang tid. Etter å ha oversendt rapporten til selger, samt varslet om at saken ville bli bragt videre inn til domstolen for pådømmelse dersom hevingskravet ikke ble akseptert, gikk selger med på å heve kjøpet. Nyttefradraget ble satt lavt, 20 000 kr. Det betyr at bobilkjøperen nesten ikke behøvde betale for bruken av bobilen i den perioden han eide den.
Oppdager du mangler ved bobilen etter kjøp, må dette dokumenteres av spesialister
I saker vedrørende feil på bobil, båt, hus eller lignende, er det svært viktig å få dokumentert mangelen av en dyktig spesialist. Uten en spesialistuttalelse kommer man sjelden noen vei. Vi i Austin Lyngmyr hjelper deg med å dokumentere ditt krav.
Bilforsikringen dekker utgifter til advokat
Dersom selger ikke vil etterkomme ditt krav, dekker den ordinære bobilforsikringen utgifter til advokat. Dekningen er på 80%, etter egenandel på kr 4 000. Ordningen gjør det mulig å få rimelig bistand også i bobilsaker. Har du kjøpt bobil med feil, og lurer på om du har en sak? Ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.