Bjørn Johansen og Monica Hoff Johansen ønsket hjelp til å heve bobilkjøp etter feil med bobilens girkasse. Selger mente på sin side at det ikke forelå hevingsgrunnlag. I Sarpsborg tingrett i mars 2020 kom gjennombruddet – paret fikk fullt medhold. Motpart ble også dømt til å betale saksomkostningene.
Saken ble først omtalt på TV2 hjelper deg 30.04.20, etter rettskraftig dom.
Bobilen ble kjøpt for 1 470 000 kr i 2016, og paret hadde trøbbel med girkassen på bobilen siden da. Den fungerte ikke tilfredsstillende og utgjorde et stort problem for bruken av bobilen. Selger klarte ikke å fikse girkassen.
Johansen forsøkte å løse saken selv, men måtte til slutt gi opp
Paret tok da kontakt med Austin Lyngmyr & co advokatfirma, og advokat Kjetil Lyngmyr tok oppdraget. Flere forsøk på å løse saken på en rask og effektiv måte ble gjort, men førte ikke frem. Partene var grunnleggende uenige om sakens faktiske og rettslig side. En rettslig prosess var således ikke til å unngå.
Etter advokatenes prosedyrer trakk tingretten seg tilbake for å avsi dom. Det tok tid å få dommen, som var omfattende. I dommen fikk Johansen medhold. Selger ble dømt til å betale over kr 2 300 000. Av dette beløpet utgjorde renter nesten kr 500 000. I tillegg måtte selger dekke Johansens saksomkostninger og forgjeves utlegg til tilleggsutstyr på kr 174 000. Nyttefradraget ble satt lavt, i tråd med kjøpers anførsler.
TV2 hjelper deg fattet interesse for saken og laget reportasje.
Austin Lyngmyr arbeider for å fremme forbrukernes rettigheter. Flere av våre advokater har spesialisert seg på mangelsaker ved bil, båt, bobil og campingvogn. Vi er glade for at Bjørn Johansen og Monica Hoff Johansen vant frem med sin sak.