Hjem » Bolig & eiendom » Boligkjøper fikk 175.000 kr i prisavslag for utett bad

Boligkjøper fikk 175.000 kr i prisavslag for utett bad

baderom-utettbad

Selv om badet fra 2010 var vurdert til tilstandsgrad 2, skulle ikke boligkjøperen godta vannlekkasje etter overtakelse

Et rekkehus fra 1984 i bydel Søndre Nordstrand i Oslo ble solgt «som den er» for  4,6 millioner kr, samt andel fellesgjeld på kr 109.000 kr.

Det ble ved salget opplyst at badet var fra 2010. I tilstandsrapporten var badet gitt tilstandsgrad 2 (TG2). Det ble videre opplyst at badet tidligere hadde hatt en vannskade, men at dette var utbedret. Kort tid etter overtakelse av leiligheten fikk boligkjøperen lekkasje fra badet og ned til kjøkkenet. Det fagkyndige firmaet som ble kontaktet, konkluderte med utett bad.

Takstmann ble rekvirert for befaring og vurdering av skadebildet. Utbedringskostnadene ble estimert til nesten 300.000 kroner. Selgeren hadde tegnet boligselgerforsikring, som blant annet avslo kravet med begrunnelse at badet var gitt tilstandsgrad 2 (TG2).

Hva betyr tilstandsgrad i takstrapporten på bolig?

Fikk prisavslag i Finansklagenemda

Saken ble tatt videre til Finansklagenemnda ved hjelp av vår advokat. Sekretariatet kom til at det forelå en vesentlig mangel. Boligkjøperen ble tilkjent et prisavslag på  175.000 kr + forsinkelsesrenter.

Trenger du hjelp til prisavslag, erstatning eller heving av boligkjøp?

Selger har rett til å tilby utbedring av mangler. Dette skal skje innen rimelig tid. Om ikke, kan kjøperen kreve et prisavslag lik det utbedringen vil koste. Dersom det er snakk om et vesentlig avtalebrudd, kan det i enkelte tilfeller også være mulig å få hevet kjøpet.

Har du funnet skjulte feil og mangler i huset eller leiligheten du har kjøpt?

  • Var det feil opplysninger i salgsoppgaven?
  • Var småfeil kommentert i tilstandsrapporten og egenerklæringen større enn du hadde forutsett?

Vi bistår deg uansett hvor i landet du bor.

Boligtvist

Finner du feil eller mangler er viktig å reklamere skriftlig til boligselgerens forsikringsselskap så fort du kan. Selv om du ikke har funnet grunnen til feilen. I reklamasjonen opplyser du om hva det reklameres over. Deretter vil eierskifteselskapet be om sakkyndig vurdering fra takstmann på hva det koster å utbedre mangelen. Eierskifteselskapene bruker ofte egne takstmenn, og her kan du oppleve at de underdriver omfanget av manglene og behovet for utbedring.

Kjøpsforsikring?

Det er fritt valg av advokatfirma selv om du har kjøpsforsikring. Vi bistår gjerne i disse sakene. Om du ikke har kjøpsforsikring, vil ordinær boligforsikring dekke mye av advokatkostnadene. Ta kontakt, så sjekker vi det for deg.

Kontakt:

Kontaktskjema nede

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring