Austin Lyngmyr er et av få advokatselskaper i Norge som har spesialsiert seg på saker om heving av bobilkjøp. I de fleste tilfeller går slike kjøp greit, men ikke alltid. Gjengangertemaer er gjentatte vannlekkasjer, vannlekkasjer som ikke lar seg utbedre, motorfeil, elektriske problemer, retting som ikke fører frem og så videre. Enten du har kjøpt bobil av privatperson eller fra forhandler vil du potensielt kunne ha en hevingssak selv om bobilen er solgt «som den er» eller med lignende forbehold. I denne artikkelen skriver vi litt om hva som kan være greit å tenke over. Vi tillater oss også å strekke ut en hjelpende hånd til deg som vurderer å bruke en advokat som virkelig kan bobilsaker.
Reklamsjon og heving av bobilkjøp
Første veien til å heve et bobilkjøp er å oppdage og reklamere over feilen. En reklamasjon bør være skriftlig og du bør være sikker på at den har kommet frem til selger, herunder hva han svarte på den. Av reklamasjonen må det naturligvis fremgå at det er tale om en klage, hva det klages over og hva du vil kreve(typisk: retting, heving, prisavsalg, erstatning). Ved tvil om hvordan en reklamasjon ser ut kan du sjekke Forbrukerrådets standarsmal på forbrukerradet.no.
Reklamasjon avvist – jeg vil heve bobilkjøpet
Opplever du at selger ikke vil godta ditt krav står du ved ett veiskille. Skal du ta saken videre selv eller skal du innhente juridisk ekspertise? I bilsaker med lav økonomisk interesse kan det være greit å ta saken selv. Man kan ikke gå til advokat for kr 20 000 og nedover. Det vil ikke lønne seg. Har du en slik sak vil vi anbefale deg å sterkt vurdere å gå videre med saken uten advokat. Så snart man kryper seg oppover fra kr 20 000 vil det kunne stille seg annerledes. Årsaken er at man da vil ha glede av bobilens forsikring. Inn under en vanlig ansvarsforsikring får du dekket cirka 80% av alt over kr 4000 i advokatbistand. Egenandelen er således kr 4000 + 20% av øvrige utgifter. Man kan således få advokatbistand av god kvalitet for ca kr 8000 – kr 12 000. Ved tingrettsbehandling vil dette beløpet bli høyere, men der kan du også få tilbake alt hvis du vinner saken.
Mangel ved bobilen
Det er naturligvis en forutsetning for heving av bobilkjøp at det foreligger en mangel. En mangel i lovens forstand vil kunne foreligge dersom det kontraktsmessige avviket er stort nok. Typiske eksempler på forhold som kan utgjøre en mangel er:
- feil opplysninger
- mangelfulle opplysninger
- bilens stand – avvik mellom det avtale og hva som viste seg å være realiteten
Mangel som gir grunnlag for heving av bobilkjøp
La det være skrevet med en gang: alle saker lever sitt liv og det er alltid en konkret vurdering. Det er således ikke mulig å gi en enkel oppstilling over hva som kan lede til et hevingsgrunnlag. Her MÅ det gjøres en fullstendig vurdering av saken. Noen gjengangermomenter kan vi likevel driste oss til å nevne, basert på egne erfaringer. Følgende feil og mangler, gjerne i samvirke, kan være forbundet med heving:
- feil som går direkte på bilens bruk og sikkerhet
- vannlekkasje som ikke utbedres
- manglende opplysninger av vesentlig karakter, for eksempel tidligere kollisjonsskade av betydelig omfang
- feil med varme, varme i bodelen
- fukt og råte
- motorhavari
- feil ved nyere kjøretøy som ikke lar seg utbedre over lenger tid
Har du en sak? Da kan vi bistå deg videre. Ta kontakt med oss og gi en beskrivelse av saken. Opplys gjerne hva som er bilens forsikringsselskap så sørger vi får å sjekke at du kan få dekket utgiftene til advokat i størst mulig grad.
Ønsker du mer spesifikk informasjon og tips om heving av bilkjøp kan du besøke vår egen hevingsside – hevingavbilkjop.no.