Hjem » Bobil og campingvogn » Heving av bobilkjøp

Heving av bobilkjøp

bobil-utsnitt

Austin Lyngmyr er et av få advokatselskaper i Norge som har spesialisert seg på saker om heving av bobilkjøp. I de fleste tilfeller går slike kjøp greit, men ikke alltid. Gjengangertemaer er gjentatte vannlekkasjer, vannlekkasjer som ikke lar seg utbedre, motorfeil, elektriske problemer, retting som ikke fører frem og så videre. Enten du har kjøpt bobil av privatperson eller fra forhandler vil du potensielt kunne ha en hevingssak selv om bobilen er solgt "som den er" eller med lignende forbehold. I denne artikkelen skriver vi litt om hva som kan være greit å tenke over. Vi tillater oss også å strekke ut en hjelpende hånd til deg som vurderer å bruke en advokat som virkelig kan bobilsaker.

Reklamasjon og heving av bobilkjøp

Første veien til å heve et bobilkjøp er å oppdage og reklamere over feilen. En reklamasjon bør være skriftlig og du bør være sikker på at den har kommet frem til selger, herunder hva han svarte på den. Av reklamasjonen må det naturligvis fremgå at det er tale om en klage, hva det klages over og hva du vil kreve(typisk: retting, heving, prisavslag, erstatning). Ved tvil om hvordan en reklamasjon ser ut kan du sjekke Forbrukerrådets standardmal på forbrukerradet.no.

Reklamasjon avvist – jeg vil heve bobilkjøpet

Opplever du at selger ikke vil godta ditt krav står du ved ett veiskille. Skal du ta saken videre selv eller skal du innhente juridisk ekspertise? I bilsaker med lav økonomisk interesse kan det være greit å ta saken selv. Man kan ikke gå til advokat for kr 20 000 og nedover. Det vil ikke lønne seg. Har du en slik sak vil vi anbefale deg å sterkt vurdere å gå videre med saken uten advokat. Så snart man kryper seg oppover fra kr 20 000 vil det kunne stille seg annerledes. Årsaken er at man da vil ha glede av bobilens forsikring. Inn under en vanlig ansvarsforsikring får du dekket cirka 80% av alt over kr 4000 i advokatbistand. Egenandelen er således kr 4000 + 20% av øvrige utgifter. Man kan således få advokatbistand av god kvalitet for ca kr 8000 – kr 12 000. Ved tingrettsbehandling vil dette beløpet bli høyere, men der kan du også få tilbake alt hvis du vinner saken.

Mangel ved bobilen

Det er naturligvis en forutsetning for heving av bobilkjøp at det foreligger en mangel. En mangel i lovens forstand vil kunne foreligge dersom det kontraktsmessige avviket er stort nok. Typiske eksempler på forhold som kan utgjøre en mangel er:

  • feil opplysninger
  • mangelfulle opplysninger
  • bilens stand – avvik mellom det avtale og hva som viste seg å være realiteten

Mangel som gir grunnlag for heving av bobilkjøp

La det være skrevet med en gang: alle saker lever sitt liv og det er alltid en konkret vurdering. Det er således ikke mulig å gi en enkel oppstilling over hva som kan lede til et hevingsgrunnlag. Her MÅ det gjøres en fullstendig vurdering av saken. Noen gjengangermomenter kan vi likevel driste oss til å nevne, basert på egne erfaringer. Følgende feil og mangler, gjerne i samvirke, kan være forbundet med heving:

  • feil som går direkte på bilens bruk og sikkerhet
  • vannlekkasje som ikke utbedres
  • manglende opplysninger av vesentlig karakter, for eksempel tidligere kollisjonsskade av betydelig omfang
  • feil med varme, varme i bodelen
  • fukt og råte
  • motorhavari
  • feil ved nyere kjøretøy som ikke lar seg utbedre over lenger tid

Har du en sak? Da kan vi bistå deg videre. Ta kontakt med oss og gi en beskrivelse av saken. Opplys gjerne hva som er bilens forsikringsselskap så sørger vi får å sjekke at du kan få dekket utgiftene til advokat i størst mulig grad.

Ønsker du mer spesifikk informasjon og tips om heving av bilkjøp kan du besøke vår egen hevingsside – hevingavbilkjop.no. 

Har du en sak?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering

Kontaktskjema

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring

Har du kjøpt eller solgt?

Ta en kort forhåndstest for å se om din sak egner seg for advokatbistand

Informasjonen du fyller ut her, blir ikke lagret eller sett av noen før du bekrefter med knappen for å sende inn til uforpliktende førstevurdering.

Har du en sak for advokatbistand?
Du har:
Denne testen er generell *
Vi kjenner ikke din sak, og fraskriver oss alt ansvar. Dette er kun en veiledning. Ønsker du en nærmere gjennomgang av din sak konkret, kan du ta kontakt med oss direkte for å etablere et oppdrag.

Kjøpt

Prisen på det du kjøpte var

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Solgt

Er du privatperson eller forhandler? *
Prisen på det du solgte var *

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt Forbrukerrådet

Kjøperen ber om *

Kjøpt del 2

Har du kjøpt fra *
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 5 år fra forhandler.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 2 år på kjøp fra privatperson.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Kjøpt del 3

Hva har du kjøpt? *
Hva er feil? *
Antatt utbedringssum

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Kontaktopplysninger

Det ser ut til at du bør få en førstevurdering av saken din hos en advokat.
Om du ønsker vi skal se på saken din, gratis og uforpliktende, fyll ut kontaktopplysninger under.
Personvernopplysninger *

Kontakt oss for en uforpliktende førstevurdering av din sak

Kontaktskjema nede

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring