Hjem » Bobil og campingvogn » Bobil tok inn vann – kjøperen fikk tilbake over en million

Bobil tok inn vann – kjøperen fikk tilbake over en million

bobil-fart

Austin Lyngmyr bisto en uheldig bobilkjøper. Han hadde kjøpt en helt ny bobil, men bilen sto ikke til de høye forventningene man har til en ny bil. Hovedproblemet med bilen var at den tok inn vann. Til tross for to utbedringsforsøk klarte man å påvise lekkasje inn i bilen.

Når bobilkjøperen tok kontakt var det fordi selgeren mente at det forelå rett til å utbedre mangelen. Selger mente at utbedringsretten var i behold fordi vannet hadde kommet fra to forskjellige steder. Det var, sett med selger sine øyne, således ikke tale om utbedring av samme mangel.

I henhold til praksis fra FTU er dette ikke riktig oppfatning. Lekker det vann inn i en bil er det å anse som samme mangel fordi forbrukeren, med rette, oppfatter dette som en og samme mangel. Det spiller ikke noen rolle hvor vannet kommer fra, så lenge symptomene medfører den samme ulempen for forbrukeren.

Selger kjøpte i utgangspunktet ikke argumentasjonen. Før rettslig behandling av saken ville imidlertid ikke selger bli enig. Etter en kort runde ved forhandlingsbordet valgte selger å kaste kortene. Det hele endte med en meget god avtale der kjøper fikk tilbake det vesentlige av kjøpesummen på i overkant av kr 1 000 000.

Sak om heving av bobilkjøp? Austin Lyngmyr bistår i bobilsaker uavhengig av bosted – ingen ekstra kostnader. Ta kontakt. 

Kontakt:

Kontaktskjema nede

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring