Bobiladvokat i din sak?

Bobil er både et transportmiddel og et overnattingssted. Kjøp av bobil er dyrt, og det er kjedelig å oppdage feil etter handelen. Konflikt mellom kjøper og selger løser seg ofte dem imellom, men noen ganger trenger man litt hjelp. Så trenger du egentlig bobiladvokat i din sak? Og hva kan i tilfelle advokaten hjelpe deg med?

Mangel ved bobil kan foreligge dersom bilen ikke svarer til forventingene eller avtalen, eller dersom selger har tilbakeholdt eller gitt uriktig informasjon. Utgjør feilen en mangel, kan man blant annet kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning.

Advokathjelp kan man trenge enten man har kjøpt en bobil med feil, eller man har solgt en bobil og får reklamasjon fra kjøper.

Vi har spesialisert oss på bobilsaker, og bruker derfor begrepet bobiladvokat. Advokatyrket spenner over en enormt område av sakstyper og spesialisering øker muligheten for effektiv og solid bistand.

Hva kan du gjøre ved reklamasjon selv?

Advokat kan du få dekket over forsikringen, men det er ikke gratis, og det er ikke alltid det lønner seg å bruke advokat.

Oppdager du noe feil med bobilen, må du reklamere til selger så raskt som mulig. Det vil si at man gir beskjed til selger at noe er galt, og at et krav vil fremsettes. Man må reklamere «innen rimelig tid» etter at feil ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Hva som er «rimelig tid» må vurderes konkret i det enkelte tilfelle, og man må se hen til blant annet feilens art og omfang. Den absolutte fristen for å reklamere er to år. I forbrukerkjøp er fristen fem år, forutsatt at tingen «ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre». Husk at det ikke kun er den absolutte fristen som gjelder.

Dersom selger avviser reklamasjonen, kan man gå til Forbrukerrådet eller forliksrådet. Instansene tar sikte på å megle mellom partene. På dette stadiet kan man la seg bistå av advokat. Det kan ofte lønne seg, da man får bedre hjelp. Ønsker man å gå til søksmål er advokatbistand svært hensiktsmessig. Vi har dessverre opplevd at noen kommer til oss for sent.

Dette kan bobiladvokaten gjøre for deg

En bobiladvokat kjenner dine rettigheter og plikter etter begge lover. Og kommer saken inn til mekling eller rettssak, må man ha kunnskap om prosessuell juss. Dette kan være utfordrende. Advokaten vil representere deg og dine interesser på best mulig måte.

En bobiladvokat kan bistå med:

  • Reklamasjon til selger
  • Mangelsvurderingen
  • Innhenting av sakkyndig rapport
  • Dialog og forhandling med motpart
  • Søksmål og prosess for domstolene
  • Søknad om dekning av advokatkostnader

Vi kan bistå deg

Vi har god erfaring med bilsaker. Vi har bistått klienter i bobilsaker på landsbasis, og våre advokater er dyktige innenfor feltet. Ønsker du en advokat med slik kompetanse, bør du kontakte oss!

Er du usikker på om du har en sak, vil det være trygt, smart og rimelig å søke hjelp hos oss. Vi tilbyr deg en uforpliktende førstevurdering av din sak. Lønner det seg ikke med advokatbistand, vil vi gi deg beskjed. Viser det seg at saken er god, kjemper vi gjerne kampen videre for deg.

Bobiladvokat dekkes av forsikringen

Mange er av den oppfatning at advokatbistand vil koste en formue. Det er ikke nødvendigvis sant. I bobilsaker vil forsikringen dekke omtrent 80 % av advokatutgiftene, mot en egenandel. Vi kan hjelpe deg å søke om forsikringsdekning.

Send oss en melding

    Relaterte artikler

    Les våre råd og tips om dine juridiske rettigheter.

    Biladvokat

    Trenger du hjelp av biladvokat til prisavslag, erstatning eller heving av bilkjøp?

    Bobil med fukt og råte

    Fukt og råte er ikke et uvanlig fenomen på bobiler. Fukt og råte kan medføre alvorlige konsekvenser, og store kostnader for eier. Denne artikkelen tar

    Råte i campingvogn

    Har du plutselig oppdaget at din nyinnkjøpte campingvogn har råteflekker langs veggen eller at noen av gulvplankene er råtene? Da kan du ha et krav

    Advokater kjøpsrett

    De aller fleste bil- og båtsaker løses utenrettslig. Våre advokater har erfaring med å løse saker i forliksrådet, Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget.